یکی از مهم‌ترین نتیجه های برنامه فروش ریفرال، جذب مشتریان ارزشمندتر است.

برنامه فروش ریفرال  یا همان فروش از طریق معرفی به دیگران خود   زیر مجموعه ای از گیمیفیکیشن است . نمونه های تحقیقات زیادی یافت می‌شود که گزارش داده‌اند مشتریانی که از طریق برنامه های فروش ریفرال، جذب یک سازمان می‌شوند در طول مدتی که از کالاها و خدمات سازمان استفاده می‌کنند، در مجموع بیشتر از یک مشتری عادی، پول پرداخت می‌کنند. اگر چه قطعاً عوامل متعددی را می‌توان عامل این تفاوت دانست، اما شاید یکی از مهم‌ترین موارد، این واقعیت باشد که مشتریانی که از طریق معرف وارد یک مجموعه می‌شوند، قبلاً از طریق کسی که مورد اعتمادشان بوده در مورد سازمان و محصولات و خدمات آن، شنیده‌اند!.

اما باید این مسئله مهم را در نظر گرفت که یک مکانیزیم مشخص و گام به گام  را برای پیاده سازی این برنامه  در پیش گرفت . بصورت خلاصه :

از جمله تمرکز روی محصول مورد نظر  و ایجاد تمایز ویژه بر روی آن  و سپس هدف گذاری  واینکه ما چه چیزی از این برنامه میخواهیم  ودر گام بعدی  حالا باید مکانیزم معرفی را تعیین کنیم! اگر من مشتری شما هستم، چگونه می‌توانم خدمات شما را به یکی از دوستان خود معرفی کنم؟ ممکن است به من کارت تخفیفی بدهید که به دیگران بدهم و روی آن کارت، کد یا مشخصاتی ذکر شده باشد که مشخصاً شود من آن فرد را معرفی کرده‌ام.

گام بعدی، تعیین جایزه و مکانیزم اعطای آن است. بصورت خلاصه اشاره کنیم که  پنج مدل مختلف قابل تصور است.

به پایان یافتن برنامه ریفرال هم  فکر کنید. هیچ برنامه ریفرالی تا ابد وجود ندارد. ممکن است یک کمپین ریفرال و معرفی مشتریان جدید داشته باشید و این کمپین پس از مدت زمان مشخصی به پایان برسد. ممکن است برنامه ریفرال شما دائمی باشد، اما کسب و کار شما روزی به پایان برسد و مشتریان شما، انتظارات مختلفی از شما داشته باشند. به آنها چه چیزی خواهید داد؟ لطف و محبت آنها را چگونه جبران خواهید کرد؟ آیا به برترین آنها هدیه‌هایی خواهید داد؟ آیا همه آنها مطابق سوابق خود جایزه خواهند گرفت؟ –  مهم این است که پاسخ آن را خودتان به صورت واضح و دقیق بدانید!

گیمیفیکیشن در بازاریابیگیمیفیکیشن در تبلیغات

5 نظرات

  • در خصوص ایمیل مارکتینگ و فروش های شبکه ای که بسیار مهم و کاربردیه و اگه بشه در گیمیفیکیشن استفاده کرد که واقعا عالیهه…
    با تشکر از مطلب خوبتون!

  • در یک شرکت از من درخواست شد نسبت به طراحی سیستم فروش اقدام کنم (با توجه به هزینه‌هایی که توسط آن شرکت شده من از نام بردن محصول خودداری می‌کنم). با توجه به نوع محصول و ارتباط بلند مدت با مشتریان به نظر میرسید سیستم بازاریابی ریفرال مناسب به نظر برسد.
    در ابتدا از مشتریان در قالب ۸ سوال نظر سنجی کردیم و یکی از سوالات این بود که آیا ما رو به دیگران توصیه می‌کنند؟ درصد نسبتا بالایی از مشتریان پاسخشان مثبت بود.
    در جلسات فروش به نظر مدیر شرکت رسید که به مشتریانی که ما را توصیه می‌کنند و عملیات فروش انجام می‌شود کارت هدیه بانکی با لوگوی آن برند اهدا شود. (دقیقا به همان مبلغی که به نمایندگان شرکت تعلق می‌گرفت)
    من به نظرم رسید با توجه به شرایط محصول، ویژگی‌های مشتریان ما و شرایط بومی بهتر است از این شیوه به صورت مستقیم استفاده نکنیم. و بهتر است به جای آن در ابتدا هدیه کوچکی به تمام مشترکین ارسال شود و علاوه بر اینکه کمی حس آنها را بهتر میکنیم آن هدیه بتواند ابزاری برای «بازاریابی ویروسی» باشد. و دوما همراه با آن هدیه متنی بیشتر با رویکرد عاطفی نوشته شود و به آنها بگوییم که مثلا به مناسبت ماه رمضان در ازای معرفی مشتریان جدید هدایایی به آنها تعلق خواهد گرفت.

    پیشنهاد شد این هدایا به صورت وجه مشخص نباشند و حتی برای مشتریان دوم و سومی که آورده می‌شود به شیوه متفاوتی باشد. همچنین بعد از فروش اول مشتری از مشتری سوال شود که چه روشی برای اهدای هدایا مناسب است (وجه نقد مشخص، هدایای فانتزی، ارائه خدمات یا…). و در سی آر ام به صورت اختصاصی ترجیحات ایشان درج شود تا در صورت امکان به همان شکلی که خودش به ظاهر برای شرکت پیشنهاد داده برای شخص ایشان هدیه در نظر گرفته شود. همچنین با تجمیع نظرات ممکن است روش کلی شرکت تغییر داده شود.

    با توجه به اینکه طبق نظر سنجی مشتریان رابطه خوبی با شرکت و محصولات آن دارند به نظرم رسید هدایای مستقیم که به صورت دقیق مشخص باشند می‌تواند حس مشتریان رو به شرکت و محصول خوب نکنند اما در صورت مبهم بودن هدایا در اولین بار مشتری به نحوی سورپرایز خواهد شد.
    البته این نوع بازاریابی ریفرال برای محصول و شرکت مورد نظر و بر اساس نظرسنجی‌ها پیشنهاد شد و احتمالا در بسیاری از کسب و کارها چنین روشی به شکست بیانجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *