پروفسور ریچارد بارتل، محقق پیشین در حوزه بازی ها، تست بارتل که یک نوع روان‌شناسی گیمرهاست را ایجاد کرد. این تست از مجموعه‌ای از سوالات و یک فرمول همراه است که بازیکنان بازی‌ها را به دسته‌بندی‌هایی بر اساس سلیقه بازی خود طبقه‌بندی می‌کند. تست بارتل چهار نوع شخصیت بازیکن‌ها را پوشش می دهد:

1- Achievers

این گروه ترجیح می دهند که برای امتیازها، رسیدن به سطح های بعدی، گرفتن مدالها، نشان ها و سایر جوایزی که در بازی وجود دارد تلاش کنند. آنها برای رسیدن به پاداشها وجوایزی تلاش می کنند که اکثرا در گیم پلی بازی نقشی ندارند و جذابیت بصری کمی دارند اما به دست آوردن این مدال ها نشان ها برای آن ها پرستیژ خاصی را همراه دارد.

2- Explorers

این گروه ترجیح می دهند بیشتر در فضا و نقشه ی بازی گشت و گزار کنند تا همه ی ویژگی های آن را کشف کنند. آن ها معمولا از بازی های خطی که فقط به بازیکن اجازه می دهد در زمان مشخص در یک مکان مشخصی باشد و ماموریت تعیین شده ای را انجام دهد لذت چندانی نمی برند و بیشتر کاوش کردن محیط و ویژگی های بازی برای آن ها لدت بخش است.

3- Socialiser

این گروه ترجیح می دهنید بازی را برای جنبه های اجتماعی آن و ارتباط با سایر بازیکن ها بازی کنند، نه صرفا به خاطر خود بازی و برد و باخت در آن. لدت اصلی را از تعامل با سایر بازیکن ها و عضو تیم ها بودن می برند و هدف اصلیشان همین صحبت کردن و ارتباط با سایر بازیکن هاست.

 

4- killers

این گروه در رقابت کردن با سایر بازیکن ها خوشحال می شوند. دوست دارند همیشه خودشان برنده باشند و سایر بازیکن ها بازنده باشند. این گروه ترجیح می دهند حتی اگر خودشان هم نمی توانند برنده شوند سایر بازیکن ها هم نتوانند برنده بازی باشند.

 

البته در عمل شخصیت هر بازیکن ترکیبی از 4 مورد فوق می باشد و کمتر کسی را می توان یافت که شخصیتش به طور 100% مربوط به یکی از گروه ها باشد.

دانستن شخصیت مخاطب در گیمیفیکیشن بسیار ضروری است زیرا پس از شناخت شخصیت بازیکن هاست که می توانیم مکانیک ها و دینامیک های مناسب را برای آن ها طراحی و پیاده سازی کنیم در غیر این صورت و طراحی اشتباه مکانیک ها و دینامیک سیستم ما را به شکست می کشاند.

روانشناسیمفاهیم گیمیفیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *