سیستم های امتیازدهی

در گیمیفیکیشن، می توانیم از پنج نوع سیستم امتیازدهی استفاده نماییم.  در بعضی سیستمها، امتیازات بازیکنان به صورت واضح، مستقیم و بسیار انگیزشی نمایش داده می شوند.

پنج نوع سیستم امتیازدهی شامل موارد زیر هستند:

  • امتیازات تجربی
  • امتیازات قابل معاوضه
  • امتیازات مهارت
  • امتیازات کارما
  • امتیازات شهرت

مهم ترین نوع سیستم های امتیازدهی ، امتیازات تجربی یا XP هستند. امتیازات تجربی نقش واحد پول را در سیستم ایفا نمی کنند. این امتیازات، بیانگر میزان تجربیات شما هستند.

بازیکن هر فعالیتی در سیستم انجام دهد ،XP  دریافت می کند و به طور کلی XP ، هرگز کم یا معاوضه نمی شود با تعیین کردن مقدار مشخصی XP برای هر فعالیت، طراح می تواند اهداف رفتاری خود با بازیکن را طی بلندمدت، مشخص کند. در برخی سیستم ها امتیازات تجربی، تاریخ انقضا دارند( فرض کنید یک ماه یا یک سال) تا حلقه هایی از اهداف را برای بازیکن بسازند. تاریخ انقضای امتیازات می توانند بازی را بازنشانی کرده تا زمین بازی را کنترل کنند و این، هدف مهمی است.

نکته مهم تر این است که امتیازات تجربی حداکثر و سقفی ندارند. بازیکنان تا زمانی که در بازی حضور دارند، این امتیازات را دریافت می کنند. این، قدرت امتیازات تجربی است.

امتیازات قابل معاوضه

امتیازات قابل معاوضه، دومین نوع از انواع سیستم های امتیازدهی هستند و با عنوان مخفف RP شناخته می شوند.  برخلاف امتیازات تجربی، این نوع امتیازات قابل نوسان هستند. اکثر مردم انتظار دارند که این امتیازات، قابل استفاده برای معاوضه با اشیا یا کالاهای مختلفی باشند. این امتیازات کسب و خرج می شوند.

اصطلاحی که به این چرخه در بازی های اجتماعی و برنامه های وفاداری می گویند، این است : « کسب کن و بسوزان »

این نوع امتیازات معمولا پایه های یک اقتصاد مجازی  محسوب می شوند و اکثرا به آن ها سکه، اسکناس، پول و مواردی اینچنین می گویند. زیر نظر داشتن، مدیریت کردن و تغییر دادن جریان سرمایه در اقتصاد مجازی توسط طراحان بازی، ضروری است؛ تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می کند و از تورم یا کاهش قیمت ها جلوگیری کنید. ضمنا امتیازات قابل معاوضه، دارای مسائل مهمی از دیدگاه قانونی و قانون گذاری هستند.

امتیازات مهارت

سومین نوع امتیازات، تحت عنوان امتیازات مهارت یا امتیازات مهارت شناخته می شوند. این امتیازات به فعالیت های خاصی اختصاص داده می شوند و شباهت هایی با هر دو نوع امتیازات قبلی دارند. امتیازات مهارت، مجموعه ای از پاداش ها تحت قالب امتیازات هستند که به بازیکنان، توانایی کسب تجربه یا جایزه در ازای فعالیت های مختلف را می دهند و در کنار هسته اصلی بازی، فعالیت می کنند.

با اختصاص دادن امتیازات مهارت به یک فعالیت، بازیکنان را به سمت انجام فعالیت های متناوب و تلاش برای رسیدن به اهداف فرعی در بازی سوق می دهیم. نمونه قدیمی  این امتیازات در بازی زندان ها و اژدهایان و بازی هایی از این دست، یافت می شود. در این بازی ها شما مهارت های مختلفی مثل قدرت و جادو دارید و در هر کدام، مهارت و امتیاز متفاوتی کسب کرده اید. در موارد غیربازی، نمونه هایی از این نوع امتیازات می توانند در سایت های به اشتراک گذاری عکس استفاده شوند. به عنوان نمونه، بازیکنان می توانند امتیازاتی برای کیفیت تصاویرشان و امتیازات متفاوتی برای کیفیت نظرات شان دریافت کنند.

امتیازات کارما

امتیازات کارما، نوعی خاص از امتیازات هستند که به ندرت در بازی های کلاسیک دیده می شوند. تنها هدف کارما، اهدا و پخش کردن امتیازات است. بازیکنان هیچ سودی از این امتیازات نمی برند؛ مگر زمانی که آن ها را با دیگران به اشتراک می گذارند. معمولا این امتیازات را به عنوان پاداش فعالیت های یکنواخت همیشگی یا به ازای بازدید و سر زدن به سیستم به بازیکن می دهند.

هدف اصلی استفاده از امتیازات کارما در بازی، سوق دادن رفتار کاربران به سوی نوع دوستی و اهدای پاداش به بازیکنان، توسط خود بازیکنان است. به عنوان نمونه، اگر می خواهید بازیکنان از یکدیگر به خاطر حضور موثر در یک چالش تشکر کنند، به جای استفاده از سیستم های اقتصاد مجازی یا هدیه ها می توانید به بازیکنان اجازه دهید به یکدیگر، امتیاز کارما اهدا کنند. این کار حس نوع دوستی آن ها در تعامل با دیگر بازیکنان را برانگیخته می کند و همچنین تمایل بازیکنان به دستکاری و دور زدن قوانین سیستم را کاهش می دهد.

صدای کاربر نمونه خوبی برای این مدل سیستم ها است. با استفاده از امتیازات کارما، بازیکنان به نفع یا علیه ویژگی های مورد نظرشان رای می دهند و اگر رای بازیکن برنده و آن ویژگی به برنامه اضافه شود، او امتیازاتش را پس می گیرد تا دوباره در تعیین ویژگی های مختلف سیستم، ایفای نقش کند. تنها استفاده امتیازات کارما در این سیستم، اهدا کردن آن ها است.

امتیازات شهرت

امتیازات شهرت، پیچیده ترین سیستم هستند. هر زمان که سیستم، نیاز به ایجاد اعتماد بین دو یا چند طرف شخص دارد تا به طور صریح بتوان مورد اعتماد شخصی را تایید کرد، امتیازات شهرت وارد  می شوند. هدف این امتیازات، عملکرد به عنوان کلیدی برای اعتماد است.

دلیل پیچیده بودن این سیستم امتیازات به دو موضوع نحوه طراحی و نحوه پیاده سازی این سیستم ها برمی گردد. به طور کلی، این امتیازات نیاز دارند که فعالیت های مختلفی را با هم ترکیب کنند تا دارای ارزش و معنی باشند و طراح سیستم باید پیامدهای عمدی و غیرعمدی اجرای این سیستم و واکنش بازیکنان را در نظر گرفته باشد. به دلیل اینکه این امتیازها، حکمی برای قابل اعتماد بودن هستند، بازیکنان قطعا تلاش خواهند تا با قوانین سیستم بازی کنند و آن ها را دور بزنند. نبود راهی برای نفوذ و ثبات سیستم، مهم ترین عوامل در این نوع سیستم ها هستند.

مفاهیم گیمیفیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *