در طول سال ها، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند توییتر، اينستاگرام، فیس بوک و Snapchat اینترنت را به عنوان یک منبع عالی برای سرگرمی برای میلیاردها کاربر در سطح جهان به ارمغان آورده است.

این پلت فرم های شبکه به مردم یک زندگی آنلاین بسیار جذاب را ارائه می دهد، زیرا کانال های اتصال متقابل را از طریق ارائه تعاملات آنلاین و تداخلات آنلاین سازگار ایجاد می کنند.

آیا تا به حال فکر کرده اید که قبل از دوران اینترنت مردم چگونه سرگرم مي شدند؟

 

مردم برای لذت بردن چه کار کردند؟خوب، شما حدس زدید: “بازی های سنتی!”این بازی ها در ابتدا در قالب مسابقات ورزشی و رقابتی بود.با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، توسعه بازی های ویدئویی به مردم اجازه می دهد تا بدون رفتن به مزرعه ها و یا بازی های استادیوم درگیر شوند.رامون، که چندین سال در ایجاد بازی ها شرکت داشته و در حال حاضر مهارت های خود را به مردم آموزش می دهد، می گوید: «امروز بازی ها بخشی از دنیای سرگرمی هستند، زیرا اینترنت باعث پيشرفت آسانتر  برنامه ها مي شود و بازی و لذت بردن از آن آسان تر شود.بازی فقط برای سرگرمی نیست. بعضی از آن براي تسريع كردن عملكرد مغز خود استفاده مي كنند، بعضي  جنبه های خاصي از زندگی را آموزش مي بييند، در حالی که دیگران صرفا برای آدرنالين خالص استفاده مي كنند. دنیای سرگرمی ديجيتال دارای معانی مختلفی براي اين مفاهيم محبوب است: بازی ها، بازی ها و گيميفيكيشن.شما تفاوت های آنها را می دانید؟

 

بازی ها چه هستند؟ 

بازی ها برنامه های کامپیوتری شبیه سازی شده اند که تعاملات دیجیتال را برای کاربران سرگرم کننده و تعمق می بخشند. آنها بسیار جذاب هستند زیرا ذهن خود را به طور فعال در یک محیط مجازی دخیل می کنند.به غیر از  سرگرم نگه داشتن بازیکنان ، بازی ها فرایند تفکر را درگیر می کنند، سطح آگاهی را افزایش می دهند و هشدار می دهند.به عنوان مثال، بازی Solitare محبوب، با جذب توجه شما، ذهن را درگير می کند.بازی ها هیجان انگیز هستند و به عنوان یک انگیزه اجتماعی عمل می کنند تا ارتباط برقرار کردن با افراد را از طریق ورزش و پرورش بدست آورند.بازی ها همچنین می توانند به عنوان یک شبیه سازی آموزشی برای بازیکنان به کار گرفته شوند.بازی ها می توانند به یک بازیکن کمک کنند که یک فکر ناخودآگاه را درک کند که “در زندگی شما همیشه در یک رشته برنده نخواهید بود زیرا گاهی اوقات از دست می دهید و گاهی اوقات لازم است مبارزه كنيد”.

 

بازی كردن چیست؟

 

بازی كردن، یک عبارت رایج در صنعت سرگرمی دیجیتال، به بازی کردن بازی های ویدئویی در کنسول هايي مانند رایانه های شخصی (بازی های آنلاین)، پلی استیشن یا ایکس باکس اشاره دارد.این بازی های الکترونیکی برنامه های متمرکزایجاد شده توسط توسعه دهندگان بازی برای سرگرمی و احساسات خوب از علاقهمندان به بازی است.با پیشرفت های تکنولوژی در طول سه دهه گذشته، افزایش سریع بازی های ویدئویی را شاهد بوده ایم، زیرا بازی در سراسر جهان محبوبیت فراوانی یافته است.در سال های قبل، بازیکنان با بازی و برنده شدن در برابر بازیکنان  ديگر در یک بازی هیجان زده مي شدند.اما امروز، واقعیت مجازی به بازیکنان اجازه می دهد تا از طریق تجربه بازی به یک سطح کاملا جدید از لذت برسند.بازیکنان در حال حاضر کنترل بیشتری با تکنولوژی VR دارند زیرا می توانند بیشتر احساس کنند، بیشتر ببینند و تجربه بیشتری داشته باشند.با توجه به تعداد افرادی که به بازی ها چسبیده اند، تعجب آور نیست که صنعت بازی میلیاردها دلار درآمد دارد.با توجه به آمار انجمن نرم افزارو سرگرمی، تنها در ایالات متحده، صنعت بازی های ویدئویی در سال 2017 به 36 میلیارد دلار درآمد رسیده است.احتمال دارد که خواسته های انسانی در افزایش تجربه بازی در میان بازیکنان، از جمله میل استقلال و موفقیت، تمایل به کنترل و میل به برقراری ارتباط و برقراری ارتباط با دیگران، نقش مهمی ایفا کند.تا زمانی که این خواسته های طبیعی انسان درون ما وجود داشته باشد، صنعت بازی همچنان رونق خواهد یافت.

 

گيميفيكيشن چيست؟

گيميفيكيشن به چگونگی استفاده از ایدئولوژیها و عناصر بازی در چارچوب های غیر بازی برای دستیابی به نتایج خاص و ارتقاء رفتارهای مورد نظر می پردازد.گيميفيكيشن  مکانیک  يكژارچه بازی با محتوای آموزشی برای هدایت نتایج یادگیری است.برای جلب توجه مردم به تکمیل مدرک های آموزشی، گیميفيكيشن الملنهاي بازی مانند مدالها، انگیزه ها، نقاط فکر و جدول رتبه بندي را به عنوان پاداش ها ارائه می دهد.اینترنت بزرگترین پلتفرم برای gaming است؛ زیرا این اجازه را می دهد تا شرکت ها برنامه ها، سایت ها و سیستم عامل های خود را تولید کنند که کاربران بالقوه احتمالا بازدید و استفاده از آن را دارند.شرکت ها طرح های اعتیاد آور را برای جذب و نگه داشتن کاربران به محتوای خود را طراحی می کنند. به این ترتیب، آنها از طریق تبلیغاتي كه براي مخاطب به راحتي در دسترس مي باشد درآمد كسب مي كنند.از تناسب اندام به مدیتیشن، یادگیری یک زبان جدید (لیست بی پایان)، برنامه های تولید شده می توانند برای کاربران مفيد باشند به ویژه برای برنامه های آموزش آنلاین که اراده مردم برای موفقیت و دستیابی به آنچه که در زندگی می خواهند، به دست آورند تقويت مي كنند.

 

یادگیری مبتنی بر بازی (GBL) چیست؟

در نهایت، به غیر از بازی ها، بازی ها و gamification، یادگیری مبتنی بر بازی (GBL) اصطلاح دیگری است که کاربران در درک آن دچار اشتباه مي شوند.GBL به یک محیط یادگیری اشاره دارد که در آن بازی هایی که به طور انحصاری برای اهداف آموزشی طراحی شده اند برای آموزش مفاهیم و مهارت های جدید استفاده می شود.این شامل توسعه برنامه هایی است که به یادگیرندگان براي درك بهتر موضوعي كه تدريس مي شود کمک می کندیادگیری مبتنی بر بازی به یک حوزه خاص محدود نمی شود، زیرا آن را در بخش های مختلف تقسیم می کند و زمینه هایی مانند آموزش آگاهی کارکنان، ایجاد تیم، آموزش خدمات مشتری، آموزش شرکت ها و بررسی سیاست را پوشش می دهد.اکثر شرکت ها از تأثیر آموزش مبتنی بر بازی به عملیات خود قدردانی می کنند.به عنوان مثال، GBL به بهبود مشارکت کارکنان در امور شرکت کمک می کند، زیرا آنها را درگیر می کند و باعث می شود محیط یادگیری سرگرم کننده باشد.کارکنان می توانند  اقدامات جدید را آزمایش کنند و از دانش خود برای اعمال مهارت های جدید بدون ترس از عدم موفقیت پیامدهای واقعی در جهان استفاده کنند.این در دستیابی به نتیجه آموزش مورد نظر کمک می کند، زیرا باعث افزایش میزان نگهداری کارکنان می شود.

 

جمع بندي:

درک كردن مفهوم بازی در برابر بازي كردن و در مقابل تفاوت های گيميفيكيشن برای بهبود دانش  در گستردگي صنعت بسيار مهم است.آیا شما تمايز ديگري مي شناسيد؟لطفا آن را با ما به اشتراك بزاريد….

نوشته : Dr. Michael J. Garbade

برگرفته از سايت : https://medium.com

مفاهیم گیمیفیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *