تست کاربردپذیری چیست ؟
تست کاربردپذیری یک روش برای سنجیدن عملکرد یک وبسایت، اپلیکیشن و یا دیگر محصولات دیجیتال به وسیله مشاهده رفتار استفادهکنندگان واقعی وقتی که در حال استفاده از آن هستند میباشد.
هدف از این کار آشکارکردن قسمتها یا مراحلی ازاستفاده است که باعث سردرگمی میشود و همچنین رفع کردن این سردرگمی برای ایجاد تجربه کاربردی بهتر از فرصت های مهمی است که تست کاربرد پذیری به ارمغان میآورد.
کاربردپذیری به کارآمدی (Effectiveness)، کارآیی (Efficiency)، ایمنی (Safety)، امکانات (Utility)، آموزشپذیری (Learnability) و یادآورپذیری (Memorability) تقسیم میشود.
چرا تست کاربردپذیری مهم است ؟
تست کاربرد پذیری به وسیله استفاده کنندگان عادی و معمولی انجام میشود به خاطر اینکه آنان میتوانند مسائلی را شناسایی کنند که برای افرادآشنا با طراحی قابل مشاهده نیست . اکثرا دانش زیاد به اصطلاح باعث کور شدن طراحان ، بازاریابان و صاحبان محصول میشود و آنان قادر به تشخیص مشکلات و مسائل محصول و خدمت خودشان نخواهند بود.
حضور استفادهکنندگان جدید در پایگاهتان(میتواند سایت و یا فروشگاه و .. باشد) و یا حتی استفادهکنندگان قدیمی میتواند میزان تاثیر و کاربرد محصول و یا خدمت را از طریق موارد زیر مشخص کند:
- استفادهکنندگان متوجه شوند که پایگاه شما به چه شکل کار میکند و باعث سردرگمی و یا به اصطلاح گم شدن آنان نشود
- بتوانند کاری که قصد انجام آن را داشته اند کامل کنند؛
- مشکلات ناگهانی و باگ وجود نداشته باشد؛
- تجربه موثر و کارا داشته باشند.
مهم ترین مزایای تست کاربردپذیری چیست ؟
- بررسی و مورد آزمایش قرار گرفتن نسخههای اولیه؛
- مشخص شدن میزان برطرف شدن انتظارات؛
- شناسایی مشکلاتی که الگو های پیچیده دارند؛
- قسمت های حیاتی روشنتر و کامل تر میشود؛
- شناسایی مشکلات کوچک؛
- توجه کردن به حس مخاطب؛
- به طور کلی تجربه کاربردی بهتری فراهم میکند.
چه چیزی تست کاربردپذیری نیست ؟
ابزار تجربهکاربری (UX)بسیاری هستند که کمک میکنند تجربه مشتریان بهتر شود اما آنها واقعا صلاحیت این را ندارد که به عنوان “ابزارسنجیدن کاربر ” مورد استفاده قرار بگیرند زیرا آنها به طور واضح و مبرهن از تجربه استفادهکنندگان واقعی و عادی بهره نمیبرند درحالی که غالبا به اشتباه از این ابزار به عنوان تست کاربرد پذیری نام برده میشود. این ابزار عبارتند از :
تست A/B :
این تست یک روش برای تجربه نسخههای متفاوت یک وبسایت است برای اینکه متوجه شویم کدام تاثیرگذاری بیشتری دارد. برعکس تست کاربردپذیری که رفتار استفادهکننده مشاهده و کارشناسی میشود در این تست فقط به شما بهتر بودن نسخه را خواهید فهمید و دلیل چنین رفتاری از استفادهکننده را هرگز متوجه نخواهید شد.
گروههای تمرکز:
هنگامی که این گروه ها راه اندازی میشود محققان افراد مختلف را جمعآوری میکنند تا درباره یک موضوع مشخص بحث و گفتگو کنند اکثرا هدف فهمیدن نظرات مردم درباره یک محصول و خدمت است نه سنجیدن نحوه استفاده از آن.
نظرسنجی:
از نظر سنجی برای جمع آوری تجربیات کاربران استفاده میشود به خاطر اینکه شما واقعا نمیتوانید رفتار استفاده کننده را در پایگاه واقعی مشاهده کنید. نظرسنجی ها به عنوان تست کاربردپذیری در نظر گرفته نمیشود اما میتوان از آنها در کاربردپذیری استفاده کرد.
نقشههای حرارتی :
نقشههای حرارتی یک معرفی کلی از این که کاربران در کدام قسمت های صفحه فعالیت بیشتری داشتند به شما ارائه میکند.قسمتهای با بازدید بیشتر به عنوان گرمترین نقاط و قسمتهایی که بازدید اندکی داشتند به عنوان سردترین نقاط معرفی میشوند . این ابزار به توسعه دهندگان این توانایی را میدهد که مشاهده کنند در کدام قسمت ها کاربران بیشتری حضور دارند اما همچنان تست کاربرد پذیری محسوب نمیشوند.
در تست کاربردپذیری کدام محصولات و خدمات را میتوان سنجید ؟
وبسایت ها
مانند فروشگاهها، اپلیکیشنهای اینترنتی
رسانه های سرگرم کننده
مانند تلوزیون،کنسولهای بازی، تلوزیونهای هوشمند
محصولات
مانند بستهبندی، طراحی، خارج کردن از بسته
تلفن همراه
مانند اپلیکیشنها ،تبلتها،کتابخوان های الکترونیکی، نوتبوکها
نرم افزارها
مانند برنامهها،بازیها
سیستم های هوشمند خانگی
مانند دزدگیر، دوربین مداربسته، سیستمهای تهویه
تکنولوژی پزشکی
وسایل بیمارستانی، سیستمهای محافظت از سالمندان
لوازم خانگی
مانند جاروبرقی، ماشین لباسشویی، ماکروویو
امیرحسین مطلب خوبی بود / عالی
ممنون از توجهتون
ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص
خوشحالم که مفید بود براتون