گیمیفیکیشن سبز

حفظ محیط‌زیست همواره یکی از اساسی ترین نگرانی‌های بشر بوده است  در بخش استفاده درست از انرژی و همچنین محیط‌‌‎‎‎‎‎زیست گیمیفیکیشن یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها و ابزارهایی است که وفاداری مشتریان را بالا می‌برد و اگاهی آنان را افزایش می‌دهد  و آن‌ها را در راستای نشان دادن رفتار سبز از خود تشویق می‌کند.

در واقع گیمیفیکیشن تلاش میکند مشتریان عادات خود از طریق تشویق آنان از طریق مشارکت دیجیتالی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و رفتاراخلاقی در زمینه انرژی‎های تجدید ناپذیر تغییر دهند. در همین راستا مفهوم گیمیفیکیشن سبز پدید آمد که اینگونه تعریف  می‌شود :

استفاده از قدرت گیمیفیکیشن برای ساخت عادات زیست‌محیطی با استفاده از تجربیات، محصولات و خدمات متنوع و برای رسیدن به هدف نجات سیاره زمین به دلیل اینکه بسیار کارآمد، سریع و راحت از سیاست و تحصیلات و یا اخلاقیات میباشد .

گیفیمکیشن سبز

نقش شرکت‌های خودروسازی در حفاظت از محیط زیست

امروزه آگاهی و حفاظت از محیط زیست اغلب با وسایل نقلیه موتوری در ارتباط است و ماشین‌ها اغلب بیشترین نقش را در حمل‌ونقل دارا میباشند به همین دلیل نقطه شروع بهینه‌سازی طبیعت محور هستند.

شرکت‌های خودروسازی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند موتور‌های ماشین را با کمترین میزان انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن (co2) تولید و بهینه‌سازی کنند و همچنین استاندارد‌های خودروسازی خود را افزایش داده‌اند اما تنها میتوانیم انتظارات بیشتری از اقدامات محیط‌زیستی شرکت‌ها داشته باشیم که بتوانیم رانندگان را به ارائه رفتار طبیعت‌محور سوق دهیم .

در همین راستا شرکت‌های خودرو سازی تلاش کرده اند با استفاده از گیمیفیکیشن و ساخت پلتفرم‌هایی در غالب برنامه‌های داخل خودرو و تلفن همراه، رانندگان را به این تغییر عادات قبلی خود و نزدیک شدن به رفتار طبیعت محور تشویق کنند .

برخی اقدامات شرکت خودرو سازی نیسان در این زمینه

یکی از این شرکت ها شرکت نیسان میباشد که در خودروی مدل هیبریدی خود” نیسان لیف ” پرفروش‌ترین خودروی الکترونیکی جهان  با استفاده از برنامه‌ای به نام CARWINGS و با کمک گیمیفیکیشن در نمایشگر

نیسان لیف

موجود در داشبورد نسبت به ارتباط بیشتر با رانندگان اقدام کند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

نیسان با استفاده از المان درخت و نشان دادن میزان نجات درختان در هر بار استفاده از خودرو در حالت الکتریکی رانندگان را نسبت به اهمیت این موضوع آگاه میکند علاوه بر این نیسان راهکار خود را با استفاده از انجمن اجتماعی که در آن رانندگان با یکدیگر مقایسه میشوند کامل کرده است. همچنین رانندگان میتوانند carwing  را با تلفن همراه خود و شبکه‌های اجتماعی که در آن حضور دارند یکپارچه کنند. هدف از این کار آسان کردن بهینه‌سازی رفتار محیط‌محور رانندگان است که در آن رانندگان از رفتار محیط محور خود آگاه و با بقیه رانندگان مقایسه می‌کنند و در راستای بهتر کردن آن خواهد کوشید.

المان‌های بازی مورد استفاده عبارتند از :

  • پیروزی: گرفتن امتیاز با سنجیدن رفتار راننده و نجات درختان به وسیله آن
  • گیم پلی بینهایت: باقی ماندن رقابت با بقیه رانندگان
  • اعداد: که به نام امتیاز به راننده نشان داده می‌شود
  • جایگاه: میزان عملکرد راننده نسبت به بقیه و جایگاهش
  • نشان: به رانندگان برتر هر دوره اهدا می‌شود
  • احساس خوب: راننده میبیند که می‌تواند تاثیر گذار باشد

گیمیفیکیشن در نیسان لیف

همچنین دارندگان اپلیکیشن در تلفن همراه خود امکانات دیگری نیز مانند کنترل از راه دور خودرو در قالب carwing   دریافت می‌کنند و از میزان مفید بودن خود حفظ محیط زیست منطقه، شهر، کشور و جهان به راحتی آگاه می‌شوند. همچنین با استفاده از انجمن تخصصی خودروی لیف رانندگان را به اشتراک‌گذاری تجربیات خود و استفاده از تجربیات دیگران تشویق می‌کند.

کاربردهای گیمیفیکیشننمونه‌های گیمیفیکیشن

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *