نایکی متوجه شده است که اولین عامل عدم انجام تمرینات ورزشی نبود انگیزه می‌باشد. با نبود شریک ورزشی یا مربی خصوصی یا فرد دیگری که ایجاد انگیزه کند جدا شدن از برنامه ورزشی یا عدم شروع آن بسیار ساده می‌باشد.

اپلیکیشن کلاب دوندگی نایکی که نسخه اندروید و آی او اس دارد به افراد کمک می‌کند تا از مرحله نبود انگیزش گذر کنند. دستیابی به این امر و ایجاد انگیزه از طریق رقابت با دوستان و دیگر کاربران، ارائه برنامه و تمرینات ورزشی دوندگی می‌باشد.

اپلیکیشن کلاب دوندگی نایکی شامل المان‌های گیمیفیکیشن می‌شود که با مفرح ساختن تمرینات، عامل اصلی افزایش مشارکت کاربران و بازگشت به برنامه می‌باشد. برنامه مکررا کاربران را به ثبت گزارش تمریناتشان و شرکت در چالش‌های برنامه ریزی شده با دیگر کاربران تشویق می‌کند. بسیاری از چالش‌ها به صورت مدل‌های رنگارنگ تمام صفحه نمایش داده می‌شوند که جوایزی برای شرکت در آن‌ها تعیین شده است. هر چالش فقط برای مدت کوتاهی در دسترس می‌باشد که باعث تحریک کاربران به شرکت در آن‌ها می‌شود.

 

وقتی که هیجان اولیه کاربران در استفاده از اپلیکیشن از بین می‌رود، با انگیزه نگه داشتن آن‌ها کار سختی می‌باشد. فرایند تقدیر راه موثری در افزایش مشارکت کاربران چه در مراحل اولیه و چه در استفاده بلند مدت از اپلیکیشن می‌باشد.

نایکی مکررا برد‌های کوچک و دستاورد‌های کاربران را با پیام‌های شخصی سازی شده به آنان تبریک می‌گوید و آن‌ها را به ادامه فعالیتشان تشویق می‌کند. روند مداوم تشویق کاربران باعث افزایش اعتماد آن‌ها به تواناییشان می‌شود که همزمان نیز مشارکت آن‌ها را در اپلیکیشن افزایش می‌دهد. کاربر با هر دوندگی دستاورد جدیدی به دست می‌آورد که می‌تواند با دوستان خود به اشتراک بگذارد و در طی زمان آن دستاورد را ارتقا دهد.

کاربران نیز می‌توانند دستاورد‌های خود را به صورت خودکار با دوستان خود به اشتراک بگذارند. این نوع اشتراک همچنین با عنوان قلاب بازگشت ( retention hook ) – قابلیتی درونی را ایجاد می‌کند تا به کاربران دلیل ارسال پیام به دیگر کاربران داده شود که خود باعث برگشت آنان به برنامه می‌شود – شناخته می‌شود.

البته نایکی شرکتی نیست که اپلیکیشن‌های رایگان تولید کند. آن‌ها از طریق فروش کفش و لوازم ورزشی  کسب درآمد می‌کنند. بر همین اساس اپلیکیشن کلاب دوندگی نایکی بخش داخلی فروشی برای محصولات نایکی دارد که فروش اینترنتی را با اپلیکیشن ادغام کرده است و به طور مداوم کاربران را به خرید محصولات جدید نایکی دعوت می‌کند. پیشنهاد محصولات نایکی براساس پروفایل و سبک دوندگی کاربر شخصی سازی شده است. کاربران می‌توانند مایل هایی که تا به حال با کفش‌های خود دویده‌اند را داخل برنامه ثبت کنند (برند‌های دیگر کفش مانعی ایجاد نمی کند) و به صورت خودکار پیام‌های یادآوری برای تعویض کفش خود دریافت کنند.

این روش بیشتر دارای محتوای مفید از سمت فروشنده است تا مزاحمت کمتری ایجاد کند.

در آخر روش معرفی دسترسی‌ها قبل از درخواست کسب دسترسی یکی دیگر از نکات مهم رابط کاربری قوی اپلیکیشن کلاب دوندگی نایکی می‌باشد. به جای صرف درخواست کسب دسترسی به موقعیت، اپلیکیشن از یک مدل تمام صفحه برای معرفی این درخواست قبل از پیام کسب دسترسی استفاده می‌کند که در طی آن استفاده اپلیکیشن از موقیعت کاربر برای ردیابی دقیق دوندگی کاربر توضیح داده می‌شود. این روش توضیح دسترسی قبل از پیام کسب دسترسی؛ اعتماد کاربر را جلب و از رها شدن اپلیکیشن جلوگیری می‌کند و در کل تجربه کاربری بهتری می‌سازد.

چرا این اپلیکیشن یک تجربه کاربری عالی برای کاربر ایجاد می‌کند:

  • ارتقا و حفظ انگیزش کاربران یکی از ارزش‌های این برنامه می‌باشد که نایکی با چالش‌های خود که عالی برنامه ریزی شده اند و دارای زمان محدود می‌باشند و همچنین با تقدیر مداوم کاربران به خاطر موفقیت‌های آنان به این امر دست یافته است.
  • ترکیب فروش اینترنتی در اپلیکیشن به صورت عملی کاربران را به خرید مستقیم محصولات ورزشی نایکی در برنامه تشویق می‌کند.
  • استفاده از قلاب بازگشت کاربران غیرفعال را به برگشت به برنامه تشویق می‌کند و همچنین باعث افزایش اشتیاق کاربران می‌شود.
  • ایجاد آگاهی در مورد دسترسی‌ها قبل از کسب اجازه دسترسی باعث ارتقا تجربه کاربری در همان ابتدای استفاده از اپلیکیشن می‌شود و احتمال اخذ دسترسی را نیز بالا می‌برد.
  • این اپلیکیشن یک نمونه عالی است که نمایش می‌دهد یک محصول عالی چگونه به کاربران کمک می‌کند تا ارتقا یابند تا اینکه یک کاربر بهتر برای اپلیکیشن باشند.

نمونه‌های گیمیفیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *