مقدمه
سكوت كوچه و محله ها در فصل زیبا و دلنشین تابستان نشان از مرگ تدریجی بازی و ورزش كودكان نسل امروزی دارد. روزگاری بچه های همین كوچه پس كوچه های دل شهر، به دور از دغدغه های زندگی، با حداقل انتظارهای مادی در كف خاك خورده محله ها به صد بازی، صبح ها را به شب می سپردند. در آن زمان یاد داریم كه خانه نشینی معنایی نداشت و كوچه ها مملو از شور و هیجان بازی كودكان و نوجوانان بود و شادی كودكان بیشتر از آنكه در خانه ها تقسیم شود، در كف كوچه ها و بازی های كودكانه خلاصه می شد و غروب ها از فرط خستگی روزانه تن به بالین سپرده و به خواب می رفتند. چاق ها جایی در تركیب اصلی بازی ها نداشتند و همواره سایر بچه ها به كنایه و مزاح با آنها شوخی می كردند. اما تصویر امروز از كوچه ها، سكوت محض و عاری از هرگونه هیجان كودكانه است. هیچ اثری از بازی های كودكانه نیست و حتی معدود كودكی كه رهگذر كوچه ها است، سرگرمی هایی دیگر را ملكه ذهن خود كرده و بازی با تبلت و گوشی همراه، سوگلی او است. حتی توجه به بد و خوب جریان ذهنی كودكان در انجام بازی های روزمره هم از حوصله والدین خارج شده و كمتر پدر و مادری است كه به همان سبك گذشته كوكان را به بازی ها محلی سوق دهند. البته تغییر در سبك زندگی و بالا رفتن حساسیت و نگرش والدین به فضای اجتماعی و ترس از نا امنی محله ها، سبب شده تا به هیچ عنوان تمایل به خروج كودك از منزل نداشته باشند. همین مساله باعث بروز بحران سلامت كودكان از قبیل كم تحركی، فقر حركت، چاقی و ده ها بیماری ناشی از افزایش وزن شده است. خیلی از خانواده تصور می كنند كه ظاهر جسمانی كودك نشانه سلامتی اوست و نیاز به بازی ندارد. همین كه فرزند آنها كمی جست و خیز دارد را نشانه ای برای سالم بودن بچه می دانند و این تعبیر درستی نیست. امروزه بچه ها نقطه تاریك زندگی والدین هستند و پدر و مادرها آنها را پشت اقتصاد خانواده پنهان كرده و مدام تبلت در دستشان است. این باور وجود دارد كه بچه ها را فراموش كرده ایم و محیط بیرون از خانه كه فضای گسترده برای شور و هیجان و بازی كودكان است را از آنها گرفته ایم. بچه های دهه 60 و 70 محیط بیرون را به طور كامل درك كردند؛ اما امروزه ویژگی های مهم رشدی را از كودكان گرفته ایم. هر چند شرایط زندگی امروزی هم اجازه نمی دهد تا به راحتی فرزندان بتوانند در كوچه ها بازی كنند. با این حال فرزندان را از مهارت های اساسی كه عامل رشد فكری و جسمی هستند، سلب كرده ایم. كم تحركی و چاقی تهدید جدی كودكان ایرانی است و اكنون شاهد رشد بی رویه در این بخش هستیم. اكنون كم تحركی و چاقی كودكان به بالاترین سطح خود در كشور رسیده و این فقر حركتی به دلیل این است كه فعالیت های بدنی را از بچه ها گرفته ایم. زندگی های ماشینی به ویژه آپارتمان نشینی سبب شده تا اجازه فعالیت آزاده به كودك داده نشود و به محض بالا و پایین پریدن، به او تذكر داده می شود. بچه های ما یك دوره حیاتی دارند كه باید بسیاری از مهارت های بنیادی در این سن شكل بگیرد و این دوره خاص سنین سه تا هفت سال است. در این سن است كه یك كودك به رشد فكری و جسمانی خوبی می رسد و مشخص می شود كه یك ورزشكار حرفه ای می شود یا خیر؛ این مهارت های بنیادی برای ادامه حیات و زندگی كودكان بسیار مهم است. والدین بایستی بچه های خود را آزاد بگذارند تا «لی لی» بازی، توپ بازی و دوندگی كنند و به بالا و پایین پرش داشته باشند. نقش بازی در هوش و خلاقیت بچه ها بسیار موثر است ضمن اینكه منجر به رشد شناختی، حركتی، عاطفی و اجتماعی كودكان می شود. متاسفانه امروزه شاهد محدودیت فضای بازی در مهدكودك ها نیز هستیم و در این مكان ها كمتر بازی حركتی در اختیار كودكان قرار می گیرد و بیشتر شاهد بازی های كم تحرك و نشستنی هستیم. اگر فرهنگ حاكم بر وضعیت كنونی عوض نشود تا چند سال آینده شاهد بچه های تپل، با مزه اما با فقر حركتی خواهیم بود كه حتی در روند زندگی عادی خود دچار مشكل می شوند. خانواده ها باید سفیران سلامت روح و جسم كودك در جامعه باشند.
با این مقدمه می توان نتیجه گیری نمود تغییرات فرهنگی بیشترین تأثیر را در کم تحرک شدن کودکان دارد . افزایش فرهنگ آپارتمان نشینی، فرهنگ بد دانستن بازی کردن کودکان در کوچه و خیابان، فرهنگ مدرن بارآوردن کودکان و گذاشتن تبلت، تلفن اسمارت ، لپ تاپ و … جلوی کودکان بدون هیچگونه نظارت بر استفاده از آنها، به روز نبودن خانواده ها و نداشتن اطلاعات کافی و تصور اشتباه این مطلب که بازی کردن کودکان با تبلت، گوشی اسمارت، لپ تاپ و … موجب رشد فکری کودک می گردد، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی که باعث می گردد خانواده ها حوصله فرزندان خود را نداشته باشند و فقط بخواهند برای غرق شدن در تفکرات و مشکلات خود کودکشان را فقط و فقط سرگرم نمایند و بسیاری موارد دیگر موجب بروز کم تحرکی در کودکان نسل جدید شده است . بنابراین می توان نتیجه گیری نمود که خود کودک کمترین تأثیر را در بی تحرکی خود دارد! این بدان معناست که تغییر شیوه زندگی خانواده ها به ناچار مستقیما باعث کم تحرکی کودکان شده است وگرنه کدام کودک است که از نحرک، پرش، سر و صدا، بریز و بپاش و شیطنت خوشش نیاید!! مگر اینکه کودک مشکل جسمی – حرکتی و یا معلولیت ذهنی داشته باشد که این موارد استثاء بوده و بررسی دلایل کم تحرکی آنها در این مقاله نمی گنجد .
ما در این تحقیق سعی کرده ایم علاوه بر تمرکز بر روی کودک ، به ایجاد انگیزه در والدین جهت تشویق کودکانشان به تحرک بیشتر بپردازیم. چرا که معتقدیم اساس کم تحرکی کودکان مستقیماً به والدین و فرهنگ زندگی آنها بر می گردد.
بیان مسأله
اهمیت هفت سال اول زندگی در رشد کودک :
هفت سال اول زندگی کودک ما سالهای شکلگیری رشد کودک از جوانب مختلف است؛ پس مهمترین سالهای زندگی اوست. البته به این معنی نیست که دوران های بعدی اهمیت کمتری دارند و این که همه چیز تا قبل از هفت سالگی اتفاق میافتد. ولی مطمئنا هفت سال اول زندگی دوران تعیین کنندهای در زندگی انسان ها می باشد. در هفت سال اول زندگی ساختار اساسی شخصیت فرزند شکل میگیرد. یعنی شخصیتی که تمام عمر کودک ما را همراهی خواهد کرد.
این دوران تاثیر عمده و تعیین کنندهای در موفقیت او و همین طور به عنوان یک انسان بالغ دارد:
- رفتار او در جامعه
- چگونگی رفتارش در مقابل مسائل جنسی
- دوران جوانی
- نوع انسانی که با او ازدواج خواهد کرد
- موفقیت و عدم موفقیت او در ازدواج
البته نباید هوش را با دانش اشتباه گرفت. مسلما فرزند ما پنجاه درصد معلوماتی را که در زمان بلوغ خواهد داشت تا سن چهار سالگی کسب نمیکند. هوش قابلیت ذهنی انسان برای به کاربردن به جای معلوماتی است که کسب میکند. پنجاه درصد این ظرفیت تا سن چهار سالگی کسب شده است.
شناخت رشد کودک به چه دردی می خورد؟
این شناخت زمانی به درد ما می خورد که بتوانیم با شناسائی مراحل رشد کودک، موانع و مشکلات خود و آن ها را حل کنیم. نه آن که فقط بدانیم که همچنین دوره ای را او نیز مثل بقیه بچه ها می گذراند. شاید خیلی از مطالب کلی در مورد تربیت فرزند را بدانیم اما درباره چگونگی بایدها و نبایدها و چه کنیم و چه نکنیم ها مانده ایم. بنابراین با شناخت مراحل مختلف و متوالی رشد کودک، هر پدر و مادری راحت تر می تواند مشکلات را در هر دوره از رشد کودک خود حل کند. فراموش نکنیم که هر پدر و مادری بهتر از هر کس دیگری فرزند خود را می شناسد. بنابراین استفاده از غریزه های پدری و مادری مان را نباید فراموش کنیم.
بهترین روانشناس کودک خود باشیم
یادآوری این نکته نیز بسیار مهم است:
پدر و مادر بهترین معلم و مربی هستند و پیچیده ترین حرفه در جامعه را به عهده دارند؛ زیرا پدری و مادری به معنای بیست و چهار ساعته روانشناس فرزند خود بودن است. با این دید امکان دارد که ما روانشناس خوب یا بد یا چیزی بین این دو باشیم .حال خوشمان بیاید یا نیاید. ما باید موثرترین نقش را در عمر او ایفا کنیم، خواه به عنوان معلم، خواه روانشناس، خواه طبیب، خواه رفیق و دوست و … هر آن چه که در عمرش به آن نیاز دارد. هر پدر و مادری حداقل باید اولین های آن برای فرزندش باشد. زیرا چیزهایی که به او می آموزیم و بهتر آنکه آن چه که به طور ناخودآگاه به او می آموزیم مهم تر از تمام درس هایی است که او میتواند در مدرسه و جاهای دیگر و مربی و معلم های دیگر بیاموزد. بنابراین برای اینکه معلم و مربی خوبی برای فرزند مان باشیم باید دانش ها و مهارت های حدالامکان تربیتی را بشناسیم و به آن ها عمل کنیم.
یکی از مهم ترین دلایل در کوتاهی والدین نسبت به کم تحرکی کودکان، کمبود وقت و نداشتن فرصت جهت فکر کردن به این قبیل مسائل می باشد . و این مسأله به مرور زمان باعث می گردد تا توجه به تعالی کودک ، رشد، پرورش صحیح ، استعداد یابی و تحرک آنها رفته رفته با بزرگتر شدن فرزند از نیازهای اساسی والدین به نیازهای ثانویه تبدیل شود و اگر همچنان جزء نیازهای اساسی والدین باشد قدرت تصمیم گیری و اندیشیدن و یافتن راه حل مناسب برای رفع آنها وجود ندارد.
پس می بایست مبنا را بر 2 حالت قرار داد :
- خانواده هایی که تحرک و شادابی کودکانشان بسیار مهم و جزء نیازهای اساسی آنها می باشد ولی فرصت وقت گذاشتن و تفکر برای یافتن راه حل مناسب را ندارند .
- خانواده هایی که تحرک و شادابی کودکانشان به مرور زمان اهمیت کمتری پیدا کرده و فقط سرگرم بودن کودک و آزاد بودن فکر والدین از آنها مهم می باشد .
این 2 قشر را از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و مادی در جامعه نمی توان تفکیک کرد . چه بسا خانواده هایی با موقعیت اجتماعی بسیار خوب در جایگاه دوم باشند و برعکس و چه بسا خانواده هایی با وجود مشکلات افتصادی و اجتماعی عدیده تحرک و شادابی و پیشرفت کودکشان اهمیت زیادی داشته باشد و برعکس .
بنابراین می باست برای هر دو قشر نیاز توجه به تحرک و شادابی کودکان را ایجاد نمود و پس از ترغیب والدین، در جهت رفع همان نیاز اقدام نمود . با توجه به اهمیت رشد فرزندان برای والدین می توان گفت ایجاد انگیزه و رغبت برای سرمایه گذاری و صرف وقت برای شادابی و تحرک فرزندان با داشتن یک برنامه منظم و دقیق می تواند نتایج مطلوبی ارائه دهد.
طبق پژوهش های به عمل آمده کودکان 4 تا 6 سال بایستی در طول روز به شرح ذیل فعالیت نمایند :
- حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت فیزیکی ساختار بندی شده را زیر نظر بزرگسالان داشته باشند.
- حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی بدون ساختار خاص (بازی آزاد و بی قاعده) را داشته باشند.
- به غیر از زمان هایی که خواب هستند نباید بیش از ۱ ساعت غیر فعال بمانند.
اولین قدم برای برقراری ارتباط با خانواده ها ایجاد ارتباط تلفنی از طریق مشاور کودک می باشد . به طوریکه پس از برقراری ارتباط اطلاعات مناسبی از خانواده، تعداد کودکان، سطح اجتماعی و طبقاتی خانواده و … به دست خواهد آمد . پس از آن می توان ادامه رابطه را با مادر خانواده از طریق شبکه های اجتماعی و با ارسال عکس و کلیپ های متفاوت ادامه داد به طوریکه حس نیاز به افزایش تحرک و شادابی کودک بیشتر و بیشتر شود . پس از برقراری ارتباط مناسب و جلب نظر والدین می توان ارتباط حضوری را شروع کرد و کم کم با برقراری ارتباط با کودک و والدین و با برنامه ریزی یک دوره میان مدت یک الی سه ماهه نسبت به تغییر شیوه رفتار والدین با کودک، ترک عادات بد کودک و ایجاد میل و رغبت به تحرک و شادابی مثبت کودک و والدین را گیمیفای نمود .
برای این کار یک ساعت مچی هوشمند برای کودک و یک اپلیکیشن که قابلیت نصب بر روی گوشی های اندروید و IOS را داشته باشند در نظر گرفته ایم. ساعت هوشمند سیمکارت خور است و همیشه به اینترنت متصل می باشد . این ساعت کلیه اطلاعات مربوط به تحرک کودک من جمله ضربان قلب، تعداد قدم ها، مقدار مسافت طی شده، میزان کالری مصرف شده و … را به صورت آنی به اپلیکیشن ارسال می نماید و والدین به صورت آنی می توانند آخرین وضعیت کودک خود را ملاحظه نمایند همچنین این ساعت دارای دوربین می باشد و طوری طراحی شده است که هنگام بستن ساعت به طرف صورت کودک باشد. ارتباط بین اپلیکیشن و ساعت، 2 طرفه می باشد و والدین می توانند در هر لحظه برای ترغیب کودک خود از طریق ارسال متن، ایموجی و صدا ،کودک خود را به تحرک بیشتر وا دارند و یا اینکه والدین با در نظر گرفتن جایزه ای برای تحرک بیشتر کودک خود به میزان مشخص در زمان های مشخص (مثلاً در زمان های زنگ ورزش و یا زمان های بین کلاس و …) می توانند در تحرک بیشتر کودک خود بسیار تأثیر گذار باشند . از طرف مقابل نیز با دریافت عکس العمل کودک خود در قالب متن، ایموجی و یا صدا می توانند میزان شادابی و تحرک کودک خود را به صورت آنلاین از طریق ارتباط مستقیم با کودک دریابند .
این اطلاعات که به صورت آنی برای اپلیکیشن ارسال می گردد در بانک اطلاعاتی مربوط به اکانت کودک ذخیره شده و به صورت هفتگی، ماهانه، 3 ماهه، 6 ماهه و سالانه می توان ریپورت گیری نمود و روند تحرک کودک را در دوره های مختلف ارزیابی نمود . که آیا کاهشی بوده یا افزایشی و یا بدون تغییر و یا اینکه در فصول مختلف تحرک کودک به چه صورت است و یا …
متد کار به این صورت است که در اپلیکیشن، Level بندی داریم و برای هر Level با توجه به میزان کالری مصرف شده (که بر اساس مدت زمان فعالیت کودک و Norm مصرف کالری محاسبه گردیده است) سطح بندی صورت می گیرد که در جدول ذیل قابل مشاهده می باشد :
Level | نام Level | حداکثر کالری که باید سوزانده شود تا به مرحله بعد برویم |
Level 1 | گارفیلد | 316 کالری |
Level 2 | باب اسفنجی | 475 کالری |
Level 3 | بن تن | 633 کالری |
Level 4 | تام و جری | 791 کالری |
Level 5 | مرد عنکبوتی | 950 کالری |
Level 6 | بتمن | 1108 کالری |
Level 7 | سوپرمن | 1266 کالری |
حال به چگونگی محاسبه کالری سطح 5 می پردازیم :
هر کودک در طول 24 ساعت شبانه روز نیاز به 10 ساعت خواب شبانه روزی دارد ( از ساعت 22 تا 7 خواب شب و از ساعت 14 تا 15 خواب روز). هر کودک در رنج سنی 4 تا 6 سال (پیش دبستانی) نیاز به 60 دقیقه تحرک آزاد (بدون قید و شرط) در روز می باشند که معادل با سوزاندن 250 کالری است . (این مقدار بر اساس جداول کالری مصرفی موجود در سایت ها و کتب مختلف محاسبه شده است) . هم چنین کودکان در این رنج نیاز به 60 دقیقه فعالیت ورزشی با برنامه در روز می باشند که معادل با سوزاندن 350 کالری است . لازم به توضیح است این دسته از کودکان می بایست بیش از 1 ساعت بی تحرک نباشند یعنی درصورتی که حداکثر یک ساعت به طور مداوم بی تحرک باشند باید آنها را ترغیب به فعالیت و سوزاندن کالری کرد . با توجه به اینکه 10 ساعت نیاز به خواب شبانه روزی می باشد و 3 ساعت نیاز به صرف 3 وعده غذایی و 2 ساعت هم تحرک بی برنامه و با برنامه، در نتیجه 9 ساعت از شبانه روز باقی می ماند که بایستی در این 9 ساعت حداقل میزان 450 کالری مصرف شود تا کودک بیش از 1 ساعت به طور مداوم بی تحرک نباشد . خلاصه موارد فوق در جدول ذیل قید می گردد :
شرح فعالیت | ساعت انجام فعالیت | مدت زمان انجام فعالیت | مدت زمان تجمعی | کالری که صرف فعالیت می شود |
خواب شبانه روزی | 22 الی 7 و 14 الی 15 | 10 ساعت | 10 ساعت | ناچیز |
صبحانه | 7 الی 8 | 1 ساعت | 11 ساعت | ناچیز |
ناهار | 12 الی 13 | 1 ساعت | 12 ساعت | ناچیز |
شام | 20 الی 21 | 1 ساعت | 13 ساعت | ناچیز |
تحرک آزاد | یک ساعت بین 8 الی 12 | 1 ساعت | 14 ساعت | 250 کالری |
تحرک با برنامه | یک ساعت بین 15 الی 19 | 1 ساعت | 15 ساعت | 350 کالری |
فعالیت روزانه به طوری که کودک بیش از یک ساعت بی تحرک نباشد | بین 8 الی 12 و بین 15 الی 19 | 9 ساعت | 24 ساعت | 450 کالری |
مجموع در طول روز | – | 24 ساعت | 24 ساعت | 950 کالری |
Level 5 مربوط به کودک کاملاً نرمال می باشد که در طول روز به میزان 950 کالری انرژی مصرف کرده است . Level 1 برای کودکی است که در طول روز 20 دقیقه تحرک آزاد و 20 دقیقه تحرک با برنامه دارد و حداکثر 1 ساعت و 40 دقیقه بی تحرک می باشد .
Level 2 برای کودکی است که در طول روز 30 دقیقه تحرک آزاد و 30 دقیقه تحرک با برنامه دارد و حداکثر 1 ساعت و 30 دقیقه بی تحرک می باشد .
Level 3 برای کودکی است که در طول روز 40 دقیقه تحرک آزاد و 40 دقیقه تحرک با برنامه دارد و حداکثر 1 ساعت و 20 دقیقه بی تحرک می باشد .
Level 4 برای کودکی است که در طول روز 50 دقیقه تحرک آزاد و 50 دقیقه تحرک با برنامه دارد و حداکثر 1 ساعت و 10 دقیقه بی تحرک می باشد .
Level 5 برای کودکی است که در طول روز 60 دقیقه تحرک آزاد و 60 دقیقه تحرک با برنامه دارد و حداکثر 1 ساعت بی تحرک می باشد .
Level 6 برای کودکی است که در طول روز 70 دقیقه تحرک آزاد و 70 دقیقه تحرک با برنامه دارد و حداکثر 1 ساعت بی تحرک باشد .
Level 7 برای کودکی است که در طول روز 80 دقیقه تحرک آزاد و 80 دقیقه تحرک با برنامه دارد و حداکثر 1 ساعت بی تحرک اشد.
که به همان نسبت میزان کالری مصرفی برای هر Level محاسبه گردیده است .
در هر بار بازی کردن با هر مقدار کالری صرف کردن به همان مقدار سکه به بازیکن داده می شود و پس از گذراندن هر Level مقدار 100 سکه به عنوان امتیاط عبور از مرحله به بازیکن داده می شود .
یکی دیگر از قابلیت های اپلیکیشن که حس رغابت را در کودکان ترغیب می نماید این است که اپلیکیشن قابلیت پیدا کردن کاربران نزدیک به محل زندگی کودک را دارا می باشد . به عنوان مثال اکثر کودکان حس رغابت بسیار زیادی را با هم سن و سالان خود که در همسایگی شان می باشند دارند. لذا درصورت مشاهده اطلاعات تحرک آنها می تواند حس برتر بودن را در خود شکل داده و بخواهد با آنها رغابت کند .
همچنین دیگر قابلیت این اپلیکیشن توانایی جستجو بر اساس اسم (نام کاربری) می باشد . مثلا درصورتیکه فرد خاصی را مد نظر داشته باشیم که در همسایگیمان نیست به راحتی می توان با جستجو آن را پیدا کرد و اطلاعات او را بررسی و با اطلاعات خودمان مقایسه کنیم و این حس رغابت را مجدداً ایجاد نماییم .
از دیگر قابلیت های این اپلیکیشن بخشی است به نام Challange . در این بخش 2 یا چند نفر قابلیت پذیرفتن رغابت را دارند به طوریکه با مشخص کردن پارامترهای سلامتی به میزان مشخص و برای یک دوره مشخص رغابت بین افراد آغاز می گردد . در این بخش والدین نیز می توانند با در نظر گرفتن جایزه ای برای کودک پیروز در این رغابت میزان ترغیب کودکان به فعالیت بیشتر را دوچندان نمایند .
در بخش Challange اگر بازیکن برنده شود 100 سکه به بازیکن داده می شود و در صورتی که بازیکن ببازد به شرح ذیل از بازیکن سکه کسر می گردد (لازم به توضیح است پیش نیاز ورود به Challange داشتن حداقل 100 سکه می باشد) :
- در صورتیکه بازیکن دوم شود 50 سکه از او کم می شود .
- در صورتیکه سوم شود 70 سکه از او کم می شود.
- درصورتیکه چهارم به بعد شود 100 سکه از او کم می شود .
هم چنین Challange هایی را که والدین به تنهایی برای کودک می گذارند بین 5 تا 50 سکه (بنا به انتخاب والدین) درصورت برنده شدن کودک به وی داده می شود و در صورتی که آن Challange توسط بازیکن انجام نگردد سکه ای از او کسر نمی شود . در این رقابت پیش نیازی وجود ندارد .
تحلیل هزینه/فایده (Cost/Benefit)
تحلیل Cost/Benefit یکی از رایج ترین و متداول ترین شیوه ها در بررسی کلی سودمند بودن یا ضررده بودن یک طرح می باشد . درواقع فواید اقتصادی هر برنامه ای با هزینه های آن مقایشه می شود .
به طور کل هزینه های این طرح شامل : هزینه راه اندازی پلتفرم (شامل اپلیکیشن و ساعت هوشمند) – هزینه استخدام پرسنل روانشناس جهت برقراری ارتباط با خانواده ها (در شروع به 2 مشاور نیاز می باشد) – هزینه های جاری مانند آب، برق، گاز، تلفن، اجاره مکان و رفت و آمد – هزینه برگزاری دوره آموزشی برای روانشناسان به جهت آشنایی با اپلیکیشن و کار با ساعت هوشمند
فواید و درآمدهای این طرح : نمونه این پلتفرم نه در ایران بلکه در دنیا وجود ندارد و درصورت برنامه ریزی دقیق و اصولی می توان هم در دنیا و هم در ایران جزء اولین ها بود و این خود یک مزیت عالی محسوب می شود . هم چنین با توجه به اهمیت رشد مناسب فرزندان برای والدین می توان گقت با یک پرزنت قوی و مناسب و با پیگیری های اصولی و دقیق می توان نیاز استفاده از این پکیج را در خانواده ها ایجاد و سپس نسبت به رفع آن اقدام کرد .
لازم به توضیح است بررسی دقیق Cost/Benefit می بایست بسیار دقیق و از طریق بررسی طرح های توجیهی فنی، اقتصادی و مالی به آن دست یافت . در این جا به طور اجمالی و بسیار مختصر، صرفاً جهت آشنایی با کلیت هزینه ها و مزایای طرح به آنها اشاره شد .
بازیکنان (Players)
بازیکنان در واقع افرادی هستند که قصد تغییر رفتار آنها را داریم. در اینجا تمرکز ما بر روی کودکان 4 تا 6 سال (سنین پیش دبستانی) می باشد . و همچنین تغییر رفتار والدین به جهت اهمیت به کودکان و تغییر رفتارهای گذشته و تأثیر متقابل آن بر کودک .
تشخیص و شناسایی بازیکنان موردعلاقه به فعالیت ما این امکان را به ما میدهد که ما نیز محیط بازیمان را هر چه بیشتر با نیاز بازیکنان تطبیق داده بدینصورت در جذب آنها گام مؤثرتری برداریم.
بر اساس مدل بارتل چارت بازیکنان به 4 دسته زیر تقسیم می شوند :
- در پی دستاوردهای شخصی (Achiever)
- جستجوگر و کاشف (Explorer)
- تعامل گر (Socializer)
- قاتل ها (Killers)
با این توضیحات می توان به نتیجه زیر رسید :
الف) کودکان جزء بازیکنان جستجوگر و یا کاشف هستند زیرا آنها به دنبال لذت بردن نا متناهی و کشف دنیاهای جدید می باشند و هدف ما نیز همین است که مرحله به مرحله کودک را ترغیب به کشف دنیای جدید و تغییر رفتارهای قبلی نماییم .
ب) والدین جزء افراد تعامل گر می باشند زیرا باستی تغییرات رفتاری از طریق آنها انجام پذیرد .و اساساً این اقراد بایستی توجه خود را به سایر بازیگران (کودکان) متمرکز کنند و مرکز توجه آنها به کودکان باشد .
داینامیک ها (Dynamics)
داینامیک به معنای نیروی محرکه و علت حرکت است .
چرا بازیکن یا همان مشتری باید به سراغ ما آمده و ما را انتخاب نماید؟ جواب این سوال همان داینامیک های بازی هستند.
موفق شود (progression) ، امتیاز بگیرد (reward) ، سود ببرد (productivity) ، بهبود خلاقیت (creativity)، کسب مقام نماید (status)، شخصیتسازی کند (identity) ، ضعفها را برطرف نماید (scarcity) ، کارهای عامالمنفعه انجام دهد (altruism)
در پلتفرم ما برای کودکان داینامیک های موفق شدن، بهبود خلاقیت، امتیاز گرفتن (جایزه گرفتن) ، کسب مقام کردن، ضعف ها را برطرف کردن، برتر بودن، مفید بودن از نظر پدر و مادر، جلب نظر پدر و مادر و … می باشد .
برای والدین داینامیک ها می توانند موفق شدن، شخصیت سازی کردن، ضعف ها را برطرف کردن، برتر بودن، شاد بودن و … باشند.
مکانیک ها (Mechanics)
قوانین بازی که با استفاده از اجزاء، به بازیکن انگیزه میدهند . در هر مکان و زمانی قوانین حرف اول را میزنند که بدون رعایت آنها هیچ طرح و برنامهای به هدف خود نمیرسد قوانین درواقع مسیر حرکت را مشخص کرده و اثربخشی طرح را تضمین میکنند شما به کمک قوانین همان حرکتی را مشاهده میکنید که انتظار آن رادارید.مکانیک بازی مشخص میکند بازیکن تحت چه شرایطی میتواند به مقصود خود برسد، فعالیتهای اصلی زمینهساز شروع یک فعالیت هستند و در مکانیک بازی قوانین زمینه اثربخشی این فعالیتها رادارند و باعث انگیزه در فرد برای ادامه فعالیت مدنظر ما میشوند.
مکانیک های ما در این پلتفرم بر اساس هر داینامیگ به شرح ذیل می باشد :
دیانامیک | مکانیک |
موفق شدن | لیدر بورد |
بهبود خلاقیت | خلاقیت های جدید برای تحرک بیشتر |
امتیاز گرفتن | سکه |
جایزه گرفتن | در بخش Challenge و بعد از اتمام هر Level |
کسب مقام کردن | لیدر بورد و Challenge |
ضعف ها را برطرف کردن | بعد از اتمام هر Level |
مفید بودن از نظر پدر و مادر | تقدیر بعد از هر Level |
جلب نظر پدر و مادر | تقدیر بعد از هر Level |
شاخص های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator)
با توجه به توضیحات ارائه شده و قابلیت های موجود در اپلیکیشن و با توجه به پیش بینی نیاز شدید والدین به ارتباط بیشتر با کودکان و تحت کنترل قراردادن فعالیت هایشان، KPI های مورد انتظار از این پلتفرم به قرار زیر می باشد :
- افزایش تحرک کودکان کم تحرک به روزی 20 دقیقه تحرک آزاد و 20 دقیقه تحرک با برنامه و حداکثر 1 ساعت و 40 دقیقه بی تحرکی طی 1 ماه و نیم .
- افزایش تحرک کودکان کم تحرک به روزی 30 دقیقه تحرک آزاد و 30 دقیقه تحرک با برنامه و حداکثر 1 ساعت و 30 دقیقه بی تحرکی طی 2 ماه و نیم .
- افزایش تحرک کودکان کم تحرک به روزی 40 دقیقه تحرک آزاد و 40 دقیقه تحرک با برنامه و حداکثر 1 ساعت و 20 دقیقه بی تحرکی طی 3 ماه و نیم .
- افزایش تحرک کودکان کم تحرک به روزی 50 دقیقه تحرک آزاد و 50 دقیقه تحرک با برنامه و حداکثر 1 ساعت و 10 دقیقه بی تحرکی طی 4 ماه و نیم .
- افزایش تحرک کودکان کم تحرک به روزی 60 دقیقه تحرک آزاد و 60 دقیقه تحرک با برنامه و حداکثر 1 ساعت بی تحرکی طی 6 ماه.
- افزایش تحرک کودکان کم تحرک به روزی 70 دقیقه تحرک آزاد و 70 دقیقه تحرک با برنامه و حداکثر 1 ساعت بی تحرکی طی 7 ماه .
- افزایش تحرک کودکان کم تحرک به روزی 80 دقیقه تحرک آزاد و 80 دقیقه تحرک با برنامه و حداکثر 1 ساعت بی تحرکی طی 8 ماه .پرسونا (Persona)
در این سناریو، بازیگران 2 گونه متفاوت می باشند :
- کودکان 4 تا 6 ساله (پیش دبستانی) دختر و پسر
- والدین کودکان
که هر کدام پرسونای مربوط به خود را دارند. لذا به طور جداگانه به ذکر پرسونای هر یک می پردازیم .
الف ) کودکان 4 تا 6 ساله (پیش دبستانی) دختر:
معمولاً اهل جنب و جوش زیاد – علاقه مند به بازی های خانگی و گروهی – اهل تعامل زیاد – اجتماعی – علاقه مند به تشویق و مورد توجه واقع شدن
ب ) کودکان 4 تا 6 ساله (پیش دبستانی) پسر:
اهل جنب و جوش زیاد – علاقه مند به بازی ها بیرون از خانه و انفرادی – اهل تعامل متوسط – تسبتاً اجتماعی – دارای روحیه برنده شدن – کشف دنیای اطراف
ج ) والدین کودکان :
خانواده دوست – علاقه مند به رشد فرزندان – دارای سواد کامپیوتری متوسط رو به بالا – معمولاً دارای جنب و جوش- رنج سنی بین 30 الی 40 سال – علاقه مند به گفت و گو – معمولاً دارای تحصیلات آکادمیک – علاقه مند به استفاده از دنیای دیجیتال