5 مزيت یادگیری مبتنی بر بازی

 

در حالی که بازی كردن یک فعالیت عجیب و غریب عالی است که افراد در تمام سنین می توانند از آن لذت ببرند، بازی ها همچنين می توانند برای یادگیری و تجربیات آموزشی استفاده شوند. بعضی از بازی ها برای بهبود عملکردهای شناختی مانند حافظه و استدلال ايجاد شده است. بازی های دیگر توانایی معکوس کردن مشکلات مربوط به عملکرد مغز مرتبط با پیری مانند از دست دادن حافظه کوتاه مدت را دارند.

فرایندهای تصمیم گیری برای بازی های خاصی باعث می شود مغز به سختی کار کند. این تمرینات شناختی می تواند از تصمیمات ساده تا فرمول بندی استراتژی های پیچیده ای متنوع باشد. کودکان و بزرگسالان در تمام سنین می توانند از تحریک ذهنی که یادگیری مبتنی بر بازی فراهم می کند استفاده كنند.

 

آموزش مبتنی بر بازی

 یادگیری مبتنی بر بازی یک روش آموزشی است که به دانش آموزان اجازه می دهد تا قسمت های مختلف بازی را به عنوان یک نوع یادگیری بررسی کنند. بازی ها می توانند توسط معلمان و سایر متخصصان آموزش و پرورش طراحی شوند تا شیوه های مختلف تحصیلی مانند تاریخ را با استراتژی ها، قواعد و جنبه های اجتماعی بازی کردن متعادل سازند.به عنوان یک اثر جانبی از رشد تکنولوژیک، یادگیری مبتنی بر بازی اغلب منافع منفی را به دلیل ارتباط نزدیک خود با بازی های ویدئویی ایجاد می کند که به طور جدی سوالات مربوط به پیامدهای آن را مطرح می کند. هرچند، این بازی ها به طور معمول در سطوح توانایی های مختلف و با هدف کمک به بازیکنان برای حفظ اطلاعاتی که یاد می گیرند، طراحي شده و مي توانند آن را به موقعیت های ديگر نيز تعميم دهند. بسیاری از این بازی ها به شرایط واقعی زندگی مرتبط هستند و در هنگام انجام این کار، کودکان تصمیم می گیرند تصمیمات آگاهانه بگیرند.یادگیری مبتنی بر بازی همچنين می تواند به عنوان یک همکاری بین دانش آموزان و معلمان انجام شود. این نوع خلق وایجاد بازی، تجربه بازی كردن را بهبود می بخشد و می تواند منجر به عمق و گستره ای از بازی شود که از طریق سایر انواع تجربیات یادگیری امکان پذیر نیست.

 

انگیزه و درگير شدن

بازی ها بیشتر شبیه یک نوع سرگرمی از یک روش یادگیری هستند. از آنجا که بازی ها حاوی قواعد، اهداف قطعی، اهداف قابل اندازه گیری و رقابت هستند، آنها یک تجربه تعاملی را ارائه می دهند که حس موفقیت برای همه شرکت کنندگان را ترویج می کند.يادگيرندگان اغلب با فرصت های یادگیری دردست و فعال انگیزه می گیرند. دانش آموزان می توانند در انجام یک هدف با انتخاب اقدامات خاص فعاليت كنند. آنها عواقب اين فعاليتها را تجربه می کنند، که آن یکی از راه هایی است که تجربه یادگیری مبتنی بر بازی مشابه زندگی را تجربه مي كنند.تعامل بین يادگيرندگان منجر به اين مي شود که آنها حتی بیشتر به یادگیری  بپردازند. شیوه های در حال انجام تصمیم گیری، برنامه ریزی و یادگیری در محیط بازی به آساني به شرایط روزمره ای که کودکان با آن مواجه می شوند، تعميم مي يابد.

 

بازخورد فوری 

يادگيرندگان از بازخورد فوری که در طول بازی كسب مي كنند، سود می برند. به جای اينكه چندین روز یا حتی چند هفته برای ثبت نام یا تست منتظر بمانند، نتایج فوری در مورد اینکه آیا تصمیم خوبی گرفته اند یا خیر، را دریافت می کنند. آنها همچنین می توانند اثرات درازمدت تصمیم گیری خود را بیابند. یک تصمیم در ابتدای یک بازی می تواند در طول بازی تاثیرات پایدار داشته باشد. بازخورد فوري به كودكان کمک می کند تا متوجه شوند که تصميم خوبي گرفته اند یا بد.معلمان با تماشای اينكه کودکان درگیر ميشوند يا واكنش نشان ميدهند قادر به دريافت بازخورد سريع مي باشند. در حین بازی، کودکان نیز به راحتی می توانند اشتباهات خود را بدون عواقب عمده ای از نظر آسیب فیزیکی یا ذهنی دريابند. آنها می توانند در هنگام بازي در يك محيط امن تجربه كسب كنند. هر گونه اشتباهی که انجام می شود می تواند بعد از آن در یک گروه مورد بحث قرار گیرد. این امر دانش آموزان را قادر می سازد که در مورد آنچه که انجام داده اند، واكنش نشان داده و شاید استراتژی خود را برای دفعه بعد تغییر دهند.

 

رشد شناختی 

هر بار کودکان بازی مشابهی دارند، اعمال شناختی مانند یادآوری قوانین، ردیابی خطرات را انجام داده و نحوه مراحل انجام بازی را يادآوري مي كنند. بچه ها از مهارت تفکر استراتژیک خود از جمله استفاده از منطق برای تصمیم گیری صحیح و برنامه ریزی پیش رو با پیش بینی در مورد آنچه که ممکن است رخ دهد، استفاده مي كنند.بچه ها همچنين مهارت های حل مسئله را توسعه می دهند. آنها نياز دارند بدون اینکه بتوانند تردید کنند، سریع فکر کنند، این مهارت است که در طول زندگی به آنها خدمت خواهد کرد. یادگیرندگان همچنین آموزش مي بينند که چطور خلاقانه فکر کنند و چندین قدم جلوتر حرکت کنند. محیط یادگیری مبتنی بر بازی باعث افزایش میزان ماندگاري در مقایسه با آموزش از طريق كتاب می شود. سواد دیجیتالی سواد اطلاعاتی دیجیتال همچنين در بازی وجود دارد و یک مهارت مهم برای عمر استفاده از تکنولوژی است. بنیاد جهاني شهروندان دیجیتال دریافت که دانش آموزان باید مهارت های پایه ای مانند حل مسئله، خلاقیت، تفکر تحلیلی و همکاری با دیگران را بدست آورند. دیگر مهارت های مهم کودکان باید در عصر دیجیتال شامل مهارت های ارتباطی قوی، اخلاق و مسئولیت پذیری باشد.

 

توسعه مهارت ها 

بازی ها به بچه ها اجازه می دهند تا مهارت های فیزیکی مانند هماهنگی دست و چشم را تمرين و توسعه دهند. آنها همچنین می توانند روی مهارت های مکانی و مهارت های حرکتی به خوبي کار کنند. بازی های تعاملی به بچه ها کمک می کنند تا این کار را در محیط یادگیری یکپارچه انجام دهند.یادگیری مبتنی بر بازی اجازه می دهد تا بچه ها به طور همزمان مهارت های شناختی، اجتماعی و فیزیکی را توسعه دهند. این یادگیری مهارت های ضروري زندگی مانند همکاری و کار گروهی را تقویت می کند. دانش و مهارت های به دست آمده از طریق یادگیری مبتنی بر بازی بیش از اطلاعات از سایر روش های یادگیری حفظ می شود و ماندگاري دارد.

 

درباره نويسنده:

جو پیترز (Joe Peters  ) نویسنده آزاد و علاقه مند تکنولوژی نهایی از بالتیمور است. زمانی که او به عنوان یک مشاور بازاریابی کار نمی کند، از خواندن درباره آخرین برنامه ها و ابزارها یا تماشای تلویزیون های تلویزیونی مورد علاقه خود لذت می برد.

 

منبع:

https://www.brighthubeducation.com

گیمیفیکیشن در آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *