استفاده از گیمیفیکیشن برای تحرک بیشتر کودکان، هدفی جذاب به نظر می رسد؛ کاری که شرکت زمزی موفق به انجام آن شده است. با آقای گیمیفیکیشن همراه باشید تا از تجربیات شرکت زمزی بیشتر آگاه شوید.

در سال 2001 پام امیدیار یک علاقمند به حوزه بازی و همچنین همسر موسسEbay پیر امیدیار، شرکت HopeLab را به صورت غیر انتفاعی و با هدف استفاده از تکنولوژی برای ارتقای سلامت بچه ها تاسیس کرد. در سال 2006 شرکت تمرکز خود را بر روی رفتارهایی که موجب یکجا نشستن کودکان (از مهمترین دلایل چاقی کودکان) می‌شود معطوف ساخت، بنابراین آنها شروع به ساخت Zamzee کردند. زمزی محصولی برای ترغیب کودکان به فعالیت بیشتر بود. تحقیقات حاصل از تاثیر نمونه اولیه زمزی بقدری نشان از موفقیت این محصول داشت که HopeLab تصمیم گرفت آنرا بصورت یک محصول جداگانه و تجاری در سال 2010 به بازار ارائه نماید.

محصول زمزی شامل 2 مولفه اصلی است.

مولفه اول؛

یک محصول ،مانند USB است که کودکان به لباسشان وصل می کنند و این دستگاه یک سنسور حرکتی است که فعالیت آنها را اندازه می گیرد. این دقیقا شبیه سنسورهای حرکتی است که در گوشی های  موبایل وجود دارد. هنگامی که کودکان حرکت می کنند این سنسورها مقدار و شدت حرکت آنها را اندازه گیری می کنند.

مولفه دوم؛

مولفه دوم  زمزی، یک وبسایت است که در شکل زیر شمای آن را مشاهده می کنید.

وبسایت زمزی

وبسایت زمزی

وبسایت زمزی

وبسایت زمزی

بازی به این گونه است که بچه ها در طول روز فعالیت می کنند و هنگام شب زمزی خود را به کامپیوتر متصل می کنند. سپس اطلاعات به سایت Zamzee.com منتقل می شود. کودکان می توانند با آپلود کردن فعالیت های خود و رکورد شکستن و… امتیاز بدست بیاورند. دیگر کارهایی که کودکان می توانند انجام دهند شامل مشاهده گراف مربوط به فعالیتشان، شخصی سازی آواتار، به دست آوردن نشانها و همچنین به دست آوردن “اهداف خاص” است.

“اهداف خاص” اهدافی هستند که توسط پدر و یا  مادر خریداری می شوند  و در لیست کودک قرار می گیرند. بعنوان مثال:

یک مادر متوجه می شود که فرزند کوچکش تحرک کمی در مدرسه دارد وی یک هدف خاص 5 دلاری می خرد. حال کودک برای بدست آوردن هدف جدید فعالیت بیشتری می کند. وقتی فرزندان به اهداف خود می رسند یک واحد پولی بنام زمز بدست می آورند که می توانند برای بدست آوردن جوایز فیزیکی و مجازی و یا حتی خیریه مصرف کنند.

وبسایت زمزی

وبسایت زمزی

نکته جالب، اهداف در زمزی هستند به طور مثال یکی از اهدافی که والدین برای فرزندان خود در این وبسایت می خرند چنین هدفی می تواند باشد:

«فرزندم اگر می خواهی کارآموز هری پاتر شوی، باید بمدت یک هفته هرروز 10 دور دور اتاق بدوی».

نکته جالب توجه این است که کودکانی که از زمزی استفاده میکنند حدود 60 درصد بیشتر از سایر کودکان فعالیت دارند.

نکته جالب تر این است که در یک مدرسه در ایالت جرجیا یک تحقیقات انجام شد که در آن 126 دانش آموز بهمراه 25 معلم از زمزی بمدت یکسال  استفاده کردند این اقدام بخشی از پروژهبزرگ مدرسه به منظور رسیدن به 1میلیون دقیقه فعالیت بود. معلم ها از داده های این فعالیت ها به منظور آموزش میانگین، مد و دیگر مفاهیم ریاضی و آماری به کودکان استفاده کردند!

گیمیفیکیشن برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *