serious gameیا بازی کاربردی applied game نوعی بازی است که هدف اصلی از طراحی آن، چیزی فراتر از صرفاً سرگرمی است. صفت «جدی» به کاربرد محصول در حوزههایی نظیر آموزش، پژوهشهای علمی، برنامهریزی شهری، اشاره دارد. بازیهای جدی، به شبیهسازی رویدادهای دنیای واقعی یا فرایندهایی که به منظور حل مسئله طرحی شدهاند میپردازد. با وجود اینکه بازیهای جدی میتوانند سرگرمکننده هم باشند، اما هدف اصلی از این بازیها، آموزش کاربران است. البته این بازیها ممکن است اهداف دیگری نظیر بازاریابی یا تبلیغات را نیز در پیش بگیرند. طراحان برخی از بازیهای جدی، آگاهانه از جنبههای سرگرمکننده آن میکاهند تا به این ترتیب کاربر سریعتر بتواند به اهداف مورد نظر از بازی دست یابد. بازیهای جدی یک ژانر متفاوت از بازیها به حساب نمیآیند، بلکه یک دستهبندی از بازیها هستند که هدفی متفاوت از بازیهای صرفاً سرگرمکننده را در پیش دارند. این دستهبندی شامل بازیهای آموزشی، بازیهای تبلیغاتی، بازیهای سیاسی و نیز بازیهای مذهبی است.
بنابر این میتوان بازیهایی را جدی دانست که دارای جنبه سرگرمی بوده و واجد پتانسیلی برای ارتقای تجربه کاربران از طریق تعامل چندوجهی در زمینههای مختلفی از قبیل: آموزش، تمرین، سلامت، ارتباطات میانفردی و…هستند. بر این اساس میتوان بازیهای جدی را مبتنی بر سه وجه؛ تجربه، سرگرمی و چند رسانهای تعریف نمود.
بازی های جدی که به طور خاص برای اهداف آموزشی طراحی شده اند، در سراسر جهان راه خود را به کلاس های درس باز می کنند.
مدرسه مدیریت گرونوبل یک مدرسه بازرگانی معتبر فرانسوی است که در کاربرد بازی های جدی پیشگام بوده است. این مدرسه به مدت دو سال و نیم به یک مرجع بین المللی در مورد بازی های جدی تبدیل شده و حتی دانشگاه ام. آی.تی. از طریق این مدرسه تحولات مربوط به کاربرد این بازی ها را دنبال می کند.
هلنه میشل، مدیر بخش بازی های جدی و نوآوری در مدرسه گرونوبل می گوید: “بازی جدی نوعی از بازی است که از ابتدا برای یک هدف جدی طراحی می شود. مثلا برای هدف آموزشی یا حرفه ای. بازی های جدی در سه زمینه مفید است. یعنی وقتی می خواهید پیامی را منتقل کنید که یا پیچیده است یا خسته کننده و یا آنقدر ساده که نمی خواهید برای آن وقت زیادی صرف کنید. برای ساختن یک بازی جدی چه به صورت ویدیو و چه بر روی صفحه، ازآغاز طراحی تا آماده شدن آن، به یک سال زمان نیاز دارید.”