. یکی از المانهایی که در بسیاری از موارد گیمیفیکیشن مشاهده میشود، سیستم امتیازدهی و جمع آوری امتیاز (Point) است.
PBL
با حرفِ اولِ سه کلمه ساخته شده است: Points و Badges و Leader-board.
از ابتدا دهه 2000 که گیمیفیکیشن به صورت گسترده بر سرِ زبانها افتاد بسیاری از متخصصان آن را با سه نشانه میشناختند و میشناسند:
–سیستمی برای امتیازدهی POINT
–فرایندی برای اعطای نشان و یا مدال BADGES
–فضایی ومحیطی برای اعلامِ افرادِ برتر LEADER- BOARD
به طور معمول در اجرای فرایند گیمیفیکیشن روش یا روشهایی در نظر گرفته میشود تا مشتریان یک کسب و کار یا شرکتکنندگان یک بازی و در یک کلام جامعهی هدفِ بازیسازی بتوانند امتیازهایی را کسب و نگهداری کنند.
همچنین کسانی که در طراحیِ هویتِ بصری متخصصند ، اصرار می ورزند که :
المانها و نشانها، نشانهی هویت برند شما و شخصیتِ کسب و کار شماست و بسیار مهم است که به درستی طراحی و انتخاب شوند.البته این روند بعد از مدتی میتواند در دامِ افراط گرفتار شود!!
مثلا در هنگام ورود به یک سایت معمولی بدون دلیل به شما یک امتیاز برای فوروارد مطالب می دهند!
ویا در وقت خرید از یک فروشگاه در یک منطقه توریستی که احتمالا شعبات دیگری هم ندارد به شما کارت تخفیف برای خرید های بعدی بصورت مدت دار می دهند! به همین سبب : امروزه PBL متاسفانه دارای بار معنایی منفی گردیده است.
وقتی میخواهند طراحی بازی در یک کسب و کار را نقد کنند معمولاً چنین میگویند: همه چیز که در PBL خلاصه نمیشود. شما باید هستهی کسب و کار خود را نیز تقویت کنید.به هر حال، مستقل از مسیر تاریخیِ اصطلاح PBL، خوب است کسانی که به گیفیمیکیشن علاقه دارند PBL را به خاطر بسپارند.
PBL هم میتواند یادآورِ المانهای مشترک بسیاری از بازیسازیها باشد و هم تأکیدی بر اینکه اگر چه گیمیفیکیشن میتواند شامل PBL هم باشد؛ اما هر جا و هر کس شکلی از PBL را طراحی و استفاده کرد، نمیتواند ادعا کند که یک بازی ساخته و طراحی کرده است
اما نکته مهم آنست که :
گیمیفیکیشن وقتی موفق است که بتواند در بلندمدت به شکل پیوسته، انگیزه ایجاد کرده و آن را حفظ کند !
مرسی خوب بود