ظهور سیستم های اطلاعات انگیزشی :
بررسی تحقیقات گیمیفیکیشن
چکیده :
امروزه واقعیت و زندگی ما به صورت افزایشی بازی محور هستند.
نه فقط به این دلیل که بازی ها بخش فراگیر زندگی ما شده اند بلکه به دلیل اینکه فعالیت ها و سیستم ها و سرویس ها هم به مقدار زیاد با گیمیفیکیشن آمیخته شده اند .
گیمیفیکیشن به معنای طراحی سیستم های اطلاعاتی است که تجربیات و انگیزه های مشابه را به عنوان بازی انجام میدهد. به همین دلیل تلاش میکند تا بر رفتار کاربر تاثیر بگذارد .
در سالهای اخیر محبوبیت گیمیفیکیشن به طور چشمگیری افزایش یافته است و به طور روز افزون از آن در برنامه های کاربردی استفاده و همچنین تحقیقات گسترده ای روی آن انجام میشود .
با این حال این تحقیقات به طور عمده بدون دستور کار و راهنمایی نظری و یا یک تصویر واضح از زمینه پیشرفت کرده است .
برای ایجاد یک تصویر منسجم تر ما یک بررسی کلی و جامع از تحقیقات بر روی گیمیفیکیشن و بررسی و تجزیه و تحلیل مدل های تجربی و نتایج انجام دادیم .
در حالی که نتایج به طور کلی به یافته های مثبت در مورد اثربخشی گیمیفیکیشن میپردازند میزان نتایج مخلوط قابل توجه است .
علاوه بر این آموزش و پرورش و بهداشت به اندازه ی مدیران و امتیازات و مدال ها همچنان به عنوان شایع ترین نهاد ها در زمینه استفاده و اجرای گیمیفیکیشن ادامه دارد.
همزمان تحقیقات در زمینه گیمیفیکیشن در مدل های تحقیقاتی و سازگاری در متغییر ها و پایه های نظری هماهنگی لازم را ندارند .
به عنوان یک بررسی نهایی ما یک بحث جامع متشکل از 15 مسیر تحقیق آینده در دستور کار آینده برای رشد ادبیات گیمیفیکیشن و سیستم های آمیخته با بازی در حوزه اطلاعات سیستم تهیه کردیم .
نتایج به دست آمده در 66 آزمایش مشخص و کنترل شده تجربی نشان میدهد که در حالی که یافته های مثبت تحقیقات زیاد و قابل توجه است (در 28.7 % مطالعات گزارش شده است ) اکثریت آشکار مطالعات همچنان نتایج متفتوتی را نشان میدهند .
یعنی مقالات گزارش منفی یا نتایج غیرمنتظره علاوه بر نتایج مثبت .
به منظور بررسی نتایج مخلوط (بسته به اینکه اکثر آزمایشات نتایج مثبت یا منفی داشته است ) آنها به صورت مخلوط با مثبت و صفر یا مساوی مثبت و منفی و یا مخلوط با منفی طبقه بندی میشوند .
بر اساس این تحلیل نتایج مخلوط ولی به طور عمده مثبت در تقریبا نیمی( 47% ) از 66 آزمایش تجربی کنترل شده گزارش شده است.
نتایج کاملا منفی تنها در 2 مطالعه از 66 آزمایش کمی تجربی گزارش شده است .