• کاربردهای آموزشی گیمیفیکیشن :

امروزه بکار گیری گیمیفیکیشن در حیطه آموزش بطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است  ، مقالات منتشر شده در خصوص کاربرد آن در حوزه های علمی نیز رشد چشمگیری داشته است. آمار ها نشان میدهند که مقالات منتشر شده در این حوزه از 206مقاله در سال 2011 به 1620 مقاله در سال 2013 رسیده است . ( کو پونتو و همکارانش ،2014 ) . نتایج بدست آمده نشان میدهند که گیمیفیکیشن میتواند باعث ایجاد اثرات مثبتی در تشویق و افزایش عملکرد دانش آموزان  شود (کوپونتو و همکارانش ، 2014 ، دومنگوئز و همکارانش 2013 ، هاماری و همکارانش 2014، رز و همکارانش 2013 ) ولی واقعیت این است که مقالات منتشر شده از این لحاظ که گیمیفیکیشن دقیقاً چگونه و چه زمان میتواند اثرات مثبتی بر عملکرد و یادگیری را اعمال نماید هنوز دارای ابهاماتی می باشند . بعنوان مثال سانگ و هوانگ ( 2013 ) یک بازی متحد آموزشی برای دانش آموزان بمنظور ارتقاء نگرش های یادگیری و ترغیب را طراحی نمودند که نتیجه آن دست آوردهای آموزشی مفید ی بود . مطالعات بیشتر نشان داده گیمیفیکیشن می تواند با تدارک هر دو بازخورد سریع و تاخیری از یادگیری حمایت کند . ( کروکال 2010 ، پری یر وهمکارانش 2012 ، پاپسکو و همکارانش 2012) با این حال دومینگوئز و همکارانش در سال2013 نظریه ای با مفهومی گسترده تر را ارائه نمودند که عبارتست از :

اگر دانش آموزان در معرض تجارب گیمیفیکیشن قرار گیرند  در حل تکالیف عملی بهتر عمل می کنند  اما عملکردشان در انجام تکالیف نوشتاری و شرکت در فعالیت های کلاسی با مشکل مواجه میگردد . بنابراین  اگر چه گیمیفیکیشن در تشویق تلاش دانش آموزان برای یادگیری موثر بوده و موجب علاقمندی به موضوع مورد نظر می گردد  ولی نیازمندکار تحقیقی بیشتری بمنظور مشخص کردن دقیق نحوه طراحی و زمان اجرای یادگیری می باشد . بعنوان مثال  لندز و لندرز ( 2014 ) پیشنهاد نمودند که         می بایست موقعیت های خاصی جهت دست یابی به افزایش دوره اجرایی گیمیفیکیشن فراهم شود . شامل عملکردهای زمان محدود لیدر برد که  قابل اندازه گیری ، خاص و بطور واقع بینانه ای قابل دستیابی هستند . نتیجه گرفته می شود که کار بیشتری بمنظور تشریح و تفکیک تاثیر این شرایط در شناسایی بهترین عملکردها برای نحوه طراحی و  چگونگی کارایی گیمیفیکیشن در حوزه آموزشی نیاز است .

  • گیمیفیکیشن در آموزش :

شایداصلی ترین کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش در حوزه تعلیم و تربیت باشد . مطالعات انجام شده در آموزش صنایع به محبوبیت روز افزون گیمیفیکیشن در یادگیری و ابتکارات توسعه ای اشاره دارد . تحقیقات نشان می دهند که از سال 2012 تا 2013     سازمان هایی که در آموزش فروش از گیمیفیکیشن استفاده کرده اند  فروش آنها از 8 درصد به حدود 18 درصد افزایش یافته است ( تیلور ، 2014 ) . شواهد بیشتری در خصوص استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش در طی سال 2015 مشاهده گردیده است . زمانی که صنایع آموزشی اعلام کردند که حدودا  37 درصد برای استفاده از گیمیفیکیشن در سیستم های LMS خود اقدام کرده و یا در حال اقدام هستند مشخص گردیدکه 36 درصد از آن استفاده کرده و یا در حال برنامه ریزی برای استفاده از آن در بخش آموزشی بوده اند . در نتیجه مشخص می گردد که گیمیفیکیشن به یک برنامه موثر درحوزه آموزش و یادگیری تبدیل شده است  . این آمار ها تعجب آور نیستند زیرا گیمیفیکیشن برای سرگرم کردن و یادگیری و افزایش انگیزه به یادگیرنده گان طراحی شده است . یادگیری در آموزش و توسعه کاملا متداول است . این موضوع  موجب امکان پذیری و  آسان سازی آن برای تکمیل مراحل آموزش در عناصر بازی  می شود که خود وابسته به تکنولوژی هستند . این عناصر با جایزه و امتیاز دادن به یادگیرنده گان بر اساس تعاملاتی که با یکدیگر دارند درراستای تشویق شرکت کننده و تعامل در آموزش مجازی عمل می کنند . دانش آموزان از طریق سطوح سلسله مراتبی پیشرفت کرده و با اختصاص امتیاز یا نشان برای تکمیل یادگیری به آنها جایزه میدهند . همانند ماژول و جلسات خاص و یا نمایش موفقیت آمیز مهارت ها و دانش. تحقیقات نشان می دهند که گیمیفیکیشن می تواند باعث پیشرفت عکس العمل دانش آموزان شده ( تیلور 2014 ) و هم موجب درگیر شدن  و تشویق به تکمیل و اجرای آموزش بر شغل گردد        ( دونگ وهمکارانش 2012 ، دونز – لگوین وهمکارانش 2012 ، لندرز و کالن 2011 ) . سایر تحقیقات نتایج شگفت انگیز تری را در اشاره به هر دو بافت و تفاوت های فردی این روابط نشان می دهند (آرمسترانگ ولندرز ، 2015 ) . با این حال  بر اجرا ، یادگیری و پیشرفت های انگیزشی تاکید  می شود .بعنوان مثال کاپ (2014) 45 درصد کاهش را در امنیت حوادث گزارش میدهد وادعا می کند به دنبال  معرفی گیمیفیکیشن به برنامه آموزشی پسران پیپ بوده است. بنابراین اگر چه گیمیفیکیشن به طور بحث برانگیزی  بیشترین میزان توجه را در مقالات به خود اختصاص داده ولی این سیر تحقیقی به عنوان موضوع قابل ظهوری در بسیاری ازموارد سوالات حل نشده ای را از خود باقی می گذارند . نتیجه گرفته می شود که برای توسعه درک ما از گیمیفیکیشن در ترکیب با آموزش کارهای بیشتری مورد نیاز می باشد .

 

کاربردهای گیمیفیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *