مفهوم وفاداری
مفهوم وفاداری در مشتری و ایجاد مشتریان وفادار در چارچوب کسب و کار به صورت ایجاد تعهد در مشتری برای انجام معامله با سازمان خاص و خرید کالاها و خدمات به طور مکرر توصیف می شود. اگر بخواهیم وفاداری را به عنوان یکی از شاخص های کنترل و مدیریت برشماریم تعریف و دسته بندی انواع ممکن تعامل با مشتریان که به آن ها وفاداری گفته می شود حیاتی بوده و مبنایی را جهت تأمین نیازهای مشتریان فراهم می آورد
وفاداری با گیمیفیکیشن
برای بازاریابان، گیمیفیکیشن راهی برای به کارگیری حس عمیق برنده شدن در معامله فروش یک محصول یا خدمت است. استفاده از گیمفیکیشن برای مصرف کننده شما به یادماندنی است و می تواند این حس خوب را درباره جزئیات بازیگونه با دوستان اجتماعی خود به اشتراک گذارد
به کارگیری گیمیفیکیشن یا بازیکاری جهت افزایش دفعات استفاده مصرف کننده ازنرم افزار شما می تواند سطح جذب شدن آنها به نام تجاری شما را به شدت افزایش دهد. این رویکرد می تواند تصمیمات خرید آینده آنها را به صورت مثبت مورد تاثیر قرار دهد.
گیمفیکیشن به شما این امکان را میدهد که رفتارهای ارزشمند مشتریان یا کارمندان را تحریک، اندازهگیری و مورد تشویق قرار دهید. مکانیکهای بازی، طراحی و اصول روانشناسی رفتاری در بازیهای اجتماعی امروزه به عنوان اهرمی برای تحریک و تشویق رفتار مشخصی از کاربر در محیط کسب و کار استفاده میشود. عناصر هوشمند گیمیفیکیشن مانند امتیاز، موفقیتها، مراحل، تخته رهبری، ماموریتها میتوانند برای تحریک رفتارهای مطلوب روی هر وبسایت یا برنامه سازمانی به کار گرفته شوند.
مشتریان و کارمندان شما مانند هر کسی مشتاق توجه، شناخته شدن، تصدیق شدن و تشویق شدن هستند. با گیمفیکیشن شما میتوانید به این اشتیاق پاسخ دهید و در فرآیندی مشتریان را به طرفداران وفادار و کارمندان را به موکلان و مشارکت کنندگان با اثربخشی بالا تبدیل کنید.
نکته بسیار مهم این است؛ چه میشود اگر ما بتوانیم مهندسی معکوس کنیم و آنچه که بازی را اثربخش میکند، در محیط کسب و کار به کار گیریم؟ این بنیاد و اساس روش کسب و کاری نوظهوری به نام گیمیفیکیشن است.
چگونه می توانیم از طریق گیمیفیکیشن وفاداری مشتریان را ارتقا دهیم؟
وفاداری مشتریان مهم ترین دارایی یک برند محسوب می شود. به وجود آوردن حس وفاداری میان مشتریان الزاما کار سخت و پیچیده ای نیست و بعضی اوقات می تواند با اقدامات ساده ای ایجاد شود. ما معتقدیم که استفاده از بازیکاری می تواند خلق مشتریان وفادار را ساده تر از گذشته کند. فقط باید مطمئن بود که از گیمیفیکیشن به جا و صحیح استفاده شود چون در شرایطی، همین روش می تواند به وفاداری مشتریان آسیب برساند. با اینکه احتمال بروز واکنش های منفی وجود دارد ولی نباید از تلاش در استفاده از بازیکاری ناامید شد. این استراتژی اگر همراه با مطالعه دقیق و اجرای صحیح باشد می تواند در خدمت افزایش وفاداری مشتریان شما عمل کند.
برنامههای وفاداری مشتریان
هدف از این برنامهها، تقویت ارتباط بین مشتری و محصول یا برند (از لحاظ روانشناسی رفتاری) است.
برنامهی وفاداری سه مرحله دارد:
الف-ابتدا کارت وفاداری به مشتری ارائه میشود.
ب- مشتری عمل (معمولا خرید محصول) را انجام میدهد.
ج- مشتری پاداش یا جایزهای را دریافت میکند (این پاداش میتواند به شکل تخفیف، بُن، کوپن و مانند آن باشد)
با اینکه بهنظر میرسد این فرایند راهحل مناسبی برای ارتباط با مشتریان باشد، اما واقعیت این است که بسیاری از این برنامههای جذب مشتری شکست میخورند. اینجاست که گیمفیکیشن وارد عمل میشود!
برنامههایی که گیمیفیکیشن به کاربران ارائه میدهد، از یک سو نوعی ارزش برای آنها ایجاد میکند و از سوی دیگر، تجربهی هیجانانگیزی برای آنها فراهم میآورد. بازیکاری میتواند از هر مشتری یک هوادار پروپاقرص بسازد.
٧ روش برای اینکه بتوانید گروه اصلی مشتریان خود را راضی نگه دارید:
1- با مشتریان خود در ارتباط باشید؛
2- به آنها خدمات شخصی ارائه بدهید؛
3- توجهشان را به جنبههای اصلی راهبرد کسبوکارتان جلب کنید؛
4- برای شرکت، محصول یا خدماتی که ارائه میدهید یک برند بسازید؛
5- به مشتریانتان امتیازهای تشویقی ارائه کنید؛
6- بهترین مشتریان خود را بشناسید و برای آنها برنامههای ویژه ترتیب بدهید؛
7- آنها را سرگرم کنید.