گیمیفیکیشن یک پروژه نیست، یک برنامه است و به صورت طولانی مدت آثار کامل خود را نشان می دهد

ایجاد استراتژی گیمیفیکیشن پایدار 

توصیه بر این است که گیمیفیکیشن را به عنوان یک برنامه ببینید نه به عنوان یک پروژه. گیمیفیکیشن به صورت پایدار نیازمند تعهد بلند مدت و بازنگری های متوالی است تا به موفقیت دست یابد.

تست گیم طراحی شده از مهمترین موارد در پایداری آن است. تست گیم نقاط قوت و ضعف Usability آن را نمایان می کند. برای اطمینان از موفقیت تلاشی که در جهت گیمیفای کردن یک سناریو انجام داده اید باید مطمئن شوید که سه جنبه اساسی زیر مورد توجه قرار گرفته اند:

  1. مدیریت ماموریت
  2. پایش انگیزش بازیگران
  3. اندازه گیری متریک هابرای بهینه سازی مستمر استراتژی گیمیفیکیشن

 

مدیریت ماموریت

یکی از مهمترین رموز موفقیت گیمیفیکیشن مدیریت انتظارات مطابق با ماموریت است. مطمئن شوید که ماموریت با همه اعضای تیم به اشتراک گذاشته شده است و همه دارای افق دید مشترکی هستند. هر چند وقت یکبار ماموریت را ارزیابی کنید و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال نمایید.

سعی کنید برنامه ریزی را در نسخه های مختلف انجام دهید و در تعدادی از آنها آینده را هم نگاه کنید و فقط به وضعیت حال دقت نکنید. ماموریت میتونه در تمام نسخه های یکسان باشد و تغییر نکند.

 

پایش انگیزش بازیگران

بعد از پیاده سازی گیمیفیکیشن از طریق مشاهده یا مصاحبه تاثیر آن را بر روی بازیگران بررسی می کنیم تا از خوشحالی و انگیزه آنان مطلع شویم.

برنامه ریزی برای خستگی بازیگران بسیار مهم است و می بایست در نسخه های جدیدتر خلاقیت و قابلیت های جذاب دیگری به طرح خود اضافه کنیم تا از خستگی کاربران جلوگیری شود. یکی از راه ها این است که همه قابلیت ها را به یکباره در سیستم خود نداشته باشیم و بر اساس پیشرفت بازیگر، قسمت به قسمت آن ها را در اختیار او بگذاریم. Amy Jo Kim چرخه عمر بازیگران را به صورت زیر تشریح کرده است:

این بدین معنی است که تیم می بایست نقشه راه درستی برای بازیگران طراحی نماید تا بتواند بازیگران را همچنان مشتاق و خوشحال نگه دارد.

اندازه گیری کارایی مکانیک

جلساتی را با تیم خود داشته باشید و بوسیله روش هایی مانند طوفان ذهنی متریک ها و KPI های موفقیت گیمیفیکیشن را تهیه نمایید. و برای بدست آوردن اطلاعات آن روش مناسب را پیدا کنید. به طور مثال به موارد زیر دقت کنید:

  • Engagement
    • Average number of actions
    • Median number of actions
    • Number of users performing actions
    • Number of times users return
    • Progression of users through the experience
    • Customer satisfaction results
  • Time
    • Retention
    • Frequency
    • Decrease of response time
    • Timeliness
  • ROI
    • Number of active users
    • Productivity increase
    • Cost reductions
    • Sales increase
  • Quality
    • Article ratings — in case of community site
    • Fields filled out — in case of sales automation tool where the mission is to encourage sales reps to enter data completely for accurate reporting

بد نیست در این اثنا در مورد Big Data نیز فکر کنید و از اطلاعات ارزشمندی که جمع آوری می شود حداکثر استفاده را ببرید.

 

گیمیفیکیشن برای کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *