بانک‌ها به‌عنوان مؤسسات خدمت‌رسانی موظف‌اند به ‌نحو مؤثری در تحقق نیازهای مشتریان گام برداشته و خود را با نیازهای جامعه هماهنگ سازند .محوری‌ترین عامل برای هر فعالیتی، مفهوم مشتری می‌باشد. در واقع با تمرکز بر روی تثبیت جایگاه مشتری می‌توان در پروژه‌های مختلف موفق بود. استفاده از گیمیفیکیشن در این حوزه به معنای کاربرد قواعدبازی برای ایجاد انگیزه و تعامل در مشتریان به منظور انجام فعالیت‌های خاص می‌باشد. استفاده از این قواعد، باعث می شود تا بانک‌ها با ترفندهایی غیر از افزایش نرخ سود و بهره به جذب مشتریان بپردازد.

یکی از نمونه بارز گیمیفیکیشن در بانکها، راه اندازی باشگاه مشتریان می باشد که با هدف افزایش وفاداری مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید انجام می شود.که در ادامه استفاده از گیمیفیکیشن در باشگاه مشتریان بانک ملت، بطور خلاصه بیان می شود:

بانک ملت جز اولین بانک هایی است که در سال 1389 اقدام به اقدام به راه‌اندازی باشگاه مشتریان نموده و بتدریج سبد خدمت‌رسانی به مشتریان را با کمک آن گسترده‌تر کرده است.در حال حاضر شرکت‌های معتبر در اصناف مختلف که جزو سبد خرید مردم محسوب می‌شوند، از اعضای شبکه شرکای تجاری ملت هستند و  باشگاه در طرحی با عنوان کارشامال” در زمینه خرید حضوری و همچنین خریدهای اینترنتی، با برندهای مطرح  همچون ، تپسی، اسنپ‌فود و .. همکاری دارد.

پس از عضویت در باشگاه مشتریان و تعریف شماره کارت حساب های بانک ملت یا شماره کارتهای شتابی سایر بانکها، اعضای باشگاه در صورت انجام تراکنش از طریق درگاه های بانک ملت، امتیاز کسب می کنند. در ازای امتیاز دریافت شده تا سقف معینی ، اعضا می توانند از پاداش نقدی، دریافت تسهیلات، قرعه کشی و یا تبدیل امتیازات به کارشا استفاده کنند.

پس از تبدیل امتیازات به کارشا، اعضای باشگاه می توانند از بخش “کارشامال” سایت، با واگذاری ۵ کارشا، کد تخفیف خود را از وب سایت باشگاه مشتریان دریافت و هنگام خرید اینترنتی یا حضوری از آن استفاده کنند. امتیازات کسب شده تا دوره مشخصی قابل استفاده هستند و در صورت عدم تعیین تکلیف امتیازهای موجود، تمامی امتیازهای باقیمانده صفر شده و دوره جدید برای مشتری آغاز می شود.

امکان مشاهده رتبه فرد در میان سایر اعضا،میزان امتیاز،میزان کارشا و مهلت اعتبار باقیمانده جهت استفاده از امتیازات، در پروفایل شخصی هر فرد وجود دارد. همچنین اعضای برتر در طی هفته، ماه و برترین های باشگاه نیز معرفی می شود که  این امر می تواند سبب افزایش انگیزه رقابت در بین اعضا جهت کسب امتیازات بیشتر  گردد.

با توجه به توضیحات فوق،می توان گفت در طراحی باشگاه مشتریان بانک ملت نیز از قواعد گیمیفیکیشن استفاده شده است که یکی از تاثیرات آن می تواند افزایش سهم بانک در تراکنش های غیرحضوری باشد.


 

گیمیفیکیشن برای کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *