Gamification vs GBL

 

گیمیفیکیشن و GBL (یادگیری بازی محور) هر دو در صنعت یادگیری هنوز گنگ هستند. هرچند هر دو راه‌هایی را برای تمرین دادن یادگیرنده های شما نوآوری می کند که نمی توانند باهم تعویض شوند در حینی که هر دو مرتبط به آموزش هستند ولی از هم متمایزند.

 

Gamification

گیمیفیکیشن اضافه کردن مکانیزم‌های بازی به تجربیات غیربازی گفته می شود که برای تشویق یک رفتار مهم و ترغیب یادگیرنده‌ها می شود. این بدان معنا نیست که شما افراد خود را مجبور به بازی کردن کنید. بدین معنی است که شما عناصر ترقیب کننده از بازی ها را مانند دستاوردها و مقام‌ها را بر می‌دارید و از آن‌ها برای تشویق افراد خود برای انجام دادن رفتاری خاص استفاده می کنید. یک مثال برای این مورد در یک اپ تمرینی مبتنی بر وب به افراد برای انجام قسمت تمرینات مقام اهدا می کند و امتیاز آن ها را به جدول اضافه می کند. این اعمال افراد را تشویق می کند و آن ها را مشغول نگه می دارد. یک مثال واقع گرانانه تر می تواند درجه های پیشاهنگی باشد که دیده بان ها در صورت انجام یک عملیات مشخص آن را دریافت می کنند. این مکانیزم بازی گونه پیشاهنگ را تشویق می کند که یک رفتار خاص را انجام دهد.

گیمیفیکیشن بهترین راه است که:

  • رفتار های موجود را تشویق کند.
  • رفتار ها را عوض کند.
  • بازخورد و خشنودی آنی فراهم کند.
  • تلاش و پیشرفت را دنبال کند.

 GBL | Game-Based Learning

در سوی دیگر ما GBL  را داریم. GBL استفاده کردن از بازی برای تمرین کردن موضوعی خاص می باشد. این می تواند به وسیله بازی درست شده برای آموزش باشد(بازی جدی) یا یک بازی غیر آموزشی برای هدف های آموزشی باشد. برای مثال استفاده از بازی Angry birds برای تقویت تمایز دادن X  و Y یا Cooking dash برای نشان دادن این که کار در رستوران به چه صورت است.

غوطه ور ساختن افراد خود در یک تجربه شبیه سازی شده درون یک بازی راهی بسیار خوب برای تقویت یادگیری است. برای مثال بازی Civilization  را در نظر بگیرید. بازیکن غوطه ور در بازی باید ایده هایی مانند سیاست، تاکتیک ها، و دموکراسی را بشناسد تا بتواند موفق شود. یادگیری مبتنی بر بازی به دانش آموزان آزادی می دهد تا شکست بخورند و به استفاده از بازی برای تقویت یادگیری و فراهم کردن زمینه تمرکز می کند. در اصل هر نوع بازی بازیکن را به تمرین، یادگرفتن از اشتباهات و بسیاری دیگر از مهارت های مهم تشویق  میکند.

استفاده از بازی برای تمرین می تواند اقلام زیر را به همراه داشته باشد:

  • فراهم کردن زمینه.
  • تشویق و درگیر کردن دانش آموزان.
  • فراهم کردن دستورالعمل در راهی جدید و جذاب تر.

مقایسه

در حالی که گیمیفیکیشن و GBL در دنیای تمرین گنگ هستند و بعضی اوقات به صورت قابل تعویض استفاده می شوند آن ها بسیار متفاوتند. گیمیفیکیشن از مکانیک های بازیگون مانند مقام و جدول افراد برتر در تمرین دادن استفاده می کند. گیمیفیکیشن بازی انجام نمی دهد یا از بازی برای تمرین دادن استفاده نمی کند. در حالی که GBL از بازی برای تمرین و تقویت اهداف آموزشی استفاده می کند. استفاده از هر کدام از این عناصر در تمرین هایتان یک راه مسلم برای جلب توجه مخاطبان خود و یاد دادن متریال هایتان به آنان می باشد.

 

 

 

 

معرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *