گیمیفیکیشن در یادگیری الکترونیکی به عنوان یک روش بسیار مؤثر در جذب یادگیرنده­ ها، به سرعت در حال شکوفایی است. این روش جایگاه اصلی خود را در یادگیری جدی (با هدف دستیابی به نتایج یادگیری خاص) پیدا کرده است. در این مطلب، 4 مثال را به اشتراک خواهیم گذاشت که به طور کلی بیانگر این مهم هستند که چگونه با استفاده از گیمیفیکیشن در زمینه­ نیازهای آموزشی مختلف همچون استنتاجی و پذیرش سازمانی، ارتقاء مهارت­ های تخصصی، تطبیق پذیری، بهبود مهارت­ های اجتماعی، و برنامه­ های تغییر رفتاری، تجربه­ های یادگیری گسترده­ را خلق کردیم.

 

 

کاربرد گیمیفیکیشن در یادگیری الکترونیکی

 

بیایید ابتدا مفهوم گیمیفیکیشن و تفاوت آن با بازی کردن را درک کنیم.

دو جنبه اصلی گیمیفیکیشن را به شرح زیر مشخص کرده ­ایم:

  • گیمیفیکیشن چیزی فراتر از صرفاً بازی کردن است (در حقیقت، گاهی اصلاً بازی نیست). این واژه می­ تواند به مفهوم کاربرد تفکرات بازی گونه در زمینه­ هایی که ماهیت بازی ندارند تعریف شود.
  • ویکی پدیا گیمیفیکیشن را به این صورت بیان می­ کند “استفاده از تفکرات و مکانیسم بازی گونه در زمینه­ هایی که ماهیت بازی ندارند به منظور شرکت دادن کاربر در حل مسائل”.

 

مزایای گیمیفیکیشن در یادگیری الکترونیکی چیست؟

 

۱- تجربه یادگیری بهتر

یادگیرنده می ­تواند “سرگرمی” را در طول بازی تجربه کند و در صورت بالا بودن سطح تعامل و مشارکت، آموزش نیز ادامه می ­یابد. یک استراتژی گیمیفیکیشن خوب به همراه سطوح بالایی از تعامل به یک افزایش در حفظ و به یاد آوری مطالب آموخته شده سوق خواهد داد.

۲- محیط فراگیری بهتر

گیمیفیکیشن در یادگیری الکترونیکی یک فضای مفید و غیر رسمی را فراهم آورده، و به یادگیرنده کمک می­ کند که موقعیت­ های زندگی واقعی و چالش­هایش را در یک محیط امن تمرین کند. این شرایط به یک تجربه یادگیری با تعامل بیشتر منجر می­ شود که حفظ بهتر اطلاعات را هموارتر می­ کند.

۳- فیدبک سریع

گیمیفیکیشن با ارائه سریع فیدبک به یادگیرنده این امکان را می­ دهد که بفهمد چه چیزی را می­ داند و چه چیزی را بهتر است که بداند. این امر موجب تعامل بیشتر یادگیرنده و در نتیجه یادآوری و حفظ بهتر می­ شود.

۴- برانگیختن تغییرات رفتاری

امتیازات، نشان و مدال ها، و تابلو امتیازدهی قطعاً آموزش را فوق­ العاده می­ کنند. با این وجود، گیمیفیکیشن بسیار فراتر از آن مزایای سطحی است. گیمیفیکیشن می ­تواند تغییرات رفتاری شدیدی را ارائه دهد بخصوص اگر با اصول معینی از بازیابی مکرر و تکرار فاصله دار ترکیب شود.

۵- می­ تواند در مورد بسیاری از نیازهای فراگیری به کار برده شود

گیمیفیکیشن می ­تواند جهت ارضاء بسیاری از نیازهای یادگیری نظیر استنتاج و پذیرش سازمانی، فروش محصول، پشتیبانی مشتری، مهارت های اجتماعی، ایجاد آگاهی و انطباق به کار گرفته شود.

۶- تأثیر بر درآمد خالص

با توجه به تمام جنبه­ هایی که یادگیرنده ­ها را تحت تأثیر قرار می­ دهند (تجربه فراگیری بهتر، یادآوری و حفظ بالاتر، تسریع تغییرات رفتاری و غیره)، گیمیفیکیشن می ­تواند سود قابل توجهی برای سازمان­ ها ایجاد کند.

 

 

آیا واقعاً گیمیفیکیشن به یادگیرنده ­ها در یادآوری و یا حفظ بهتر اطلاعات کمک می­ کند؟

 

پاسخ قطعاً “بله” است.

در ادامه این مطلب به طور کاملاً مفید خلاصه شده است:

“گیمیفیکیشن در تلاش است تا تمایلات طبیعی مردم در اجتماعی شدن، یادگیری، سلطه، رقابت، دستاورد، جایگاه، بیان خصوصیات فردی، نوع دوستی، و پذیرش پایان راه را بپروراند. استراتژی­ های گیمیفیکیشن شامل استفاده از جوایز برای بازیکنانی که به تکالیف مطلوب دست می­ یابند و یا رقابت جهت درگیر کردن بازیکنان می ­شود. جوایز نیز انواع مختلفی دارند نظیر امتیاز، نشان­ و یا درجه­ های موفقیت، پر کردن یک نوار پیشرفت، یا تأمین کاربر با سرمایه مجازی. امکان مشاهده جوایز موفقیت در انجام مراحل برای سایر بازیکنان و یا ارائه تابلوهای اعلام نتایج از سایر راه ­ها برای تشویق بازیکنان به رقابت است.”

 

چگونه می­ توانید موفقیت گیمیفیکیشن در یادگیری الکترونیکی را تضمین کنید؟

این موفقیت در یادگیری الکترونیکی بر اساس نیروی محتوایی که گیمیفیکیشن بر آن استوار است، کنترل می­ شود. یک محتوای مفید گیمیفیکیشن ویژگی­ های زیر را دارد:

  • توجه یادگیرنده­ ها را جلب و حفظ می­ کند.
  • آنها را به چالش می­ کشد.
  • آنها مشارکت داده و سرگرم می­ کند.
  • آموزش می­ دهد.

 

گیمیفیکیشن در یادگیری الکترونیکی: ۶ مثال عالی

 

اگرچه گیمیفیکیشن در چندین حوزه به کار رفته است، تمرکز ما بر کاربرد آن در یادگیری جدی بوده است. بنابراین، ما بازی ­ها را به هدف رسیدن به نتایج یادگیری مشخصی طراحی می کنیم.

استراتژی ­های گیمیفیکیشن ما به طور گسترده به دسته­ های زیر تعریف شده ­اند:

  1. گیمیفیکیشن کامل، که در آن:
  2. تکالیف یا مفاهیمی در محتوای یادگیری قرار می­ گیرند اما به آن محتوا مرتبط نیستند.
  3. وظایف یا مفاهیم متنی که در محتوای یادگیری قرار می­ گیرند.
  4. گیمیفیکیشن جزئی ( به ویژه در ارزیابی­ های میان دوره و نیز پایان دوره)

در این مطلب، 4 نمونه را به منظور شفاف سازی این امر که چگونه گیمیفیکیشن (کامل یا جزئی) می ­تواند در نیازهای کلیدی آموزشی شما ارائه شود، به اشتراک خواهیم گذاشت.

۱- برنامه ­های استنتاجی

۲- بهبود مهارت­ های تخصصی

۳- انطباق

۴- پاداش و تصدیق

 

گیمیفیکیشن کامل

 

مثال ۱: برنامه استنتاجی

چکیده ­ای از گیمیفیکیشن: ما یک برنامه ۱۰۰ روزه استنتاجی و پذیرش سازمانی را جهت تطبیق با یک مأموریت انتخاب کردیم که در آن یادگیرنده­ ها ملزم به انجام مراحل مختلف طی زمانی معین می­ شوند. این نمونه گیمیفیکیشن همچنین دارای یک تابلو اعلام نتایج به منظور قادر ساختن تمامی اعضا به مقایسه روند پیشرفت شان با یکدیگر بود.

مرجع: می ­توانید به مقاله با عنوان  What Are The Benefits Of mLearning? Featuring 5 Killer Examples   رجوع کنید که این مثال ذکر شده است.

 

مثال ۲: بهبود مهارت­ های تخصصی (اصول مدیریت حساب برای مدیران پروژه و مدیران حساب)

چکیده ­ای از گیمیفیکیشن: یک رویکرد گیمیفیکیشن آواتار محور. نکات برجسته این رویکرد به شرح زیر بودند:

  • ایجاد مسیرهای مختلف یادگیرنده
  • تنظیم مسیر گیمیفیکیشن و یادگیری طبق مهارت یادگیرنده ­ها
  • ارائه ترکیبی از سوالات در هر مسیر (الگوبرداری از چالش­ های زندگی واقعی متناسب با سطح تخصص یادگیرنده)
  • عدم دسترسی به ابزار یادگیری تئوری برای یادگیرندگان مهارت های بالاتر به منظور سخت تر کردن چالش. (پیچیدگی و ماهیت چالش­های یادگیرنده ­ها، مهارت شناختی آنها در مقابله با موقعیت­ ها و مسائل پیش رو را آزموده و در نتیجه یادگیری فراگیری را در پی دارد.)

مرجع: می ­توانید به مقاله با عنوان Gamification in Learning through an avatar-based serious game concept رجوع کنید، که این مثال بررسی شده است. این مقاله دید بیشتری از مفهوم و کاربرد آن را ارائه می دهد.

 

مثال ۳: انطباق

چکیده ­ای از گیمیفیکیشن: ما یک دوره گیمیفیکیشن تکلیف محور و بر پایه شبیه سازی ساختیم، که محاوره­ ای و بسیار جذاب بود.

  • سناریو بازی منطبق بر مدیریت ریسک بود و در هر مرحله همچنان که یادگیرنده با چالش ­ها رو به رو شده و بر آنها غلبه می­ کرد یادگیری افزایشی حاصل می­ شد.
  • جهت دست یابی به این هدف، ما یک فضای کار واقعی را اضافه کردیم (بصری)، یک عنصر چالش (پاداش ­ها و بمب­ ها)، جوایزی برای موفقیت (کلاه و نشان­ ها)، و فراگیری از طریق تمرین­ هایی شامل عناصر تعجب و لذت
  • ما گزینه جستجوی پشتیبانی را در اختیار یادگیرنده­ ها در حین انجام تکلیف معین شده قرار دادیم که مشابه سناریو زندگی واقعی و منطبق بر رفتار افراد حقیقی در شرایط مشابه بود. این ویژگی یک محیط شبیه سازی شده واقعی را برای تشویق به استفاده از دانش از طریق عملکرد فراهم کرد.

مرجع: می ­توانید به مقاله با عنوان  Gamification in Compliance  رجوع کنید، که این مثال بررسی شده است. این مقاله دید بیشتری درباره مفهوم و کاربرد آن ارائه می دهد.

 

مثال ۴: پاداش و تصدیق

چکیده ­ای از گیمیفیکیشن: این مورد نیز از رویکرد آواتار محور بهره می­ برد. یادگیرنده­ ها در یک مجموعه ازفعالیت­ های بازی گونه که منطبق بر ویژگی ­های مورد نیاز جهت دست یابی به یک دسته پاداش اختصاص داده شده هستند، پیش می­ روند. مراحل مذکور ویژگی ­هایی که افراد جهت پیروزی باید حفظ کنند را شبیه سازی و تحکیم می­کند. امتیازات، آنها را به کسب جایزه هدایت می­کند. این رویکرد نیز دارای تابلو اعلام نتایج است.

گیمیفیکیشن جزئی: فعالیت­ ها و یا ارزیابی ­های بازی گونه را ارائه می ­دهد

در اینجا تعدادی مثال به منظور نمایش این امر که چگونه روش­ های گیمیفیکیشن جزئی می­ توانند در یک دوره یادگیری الکترونیکی سنتی به کار برده شوند معرفی می­ شوند. افزودن یک گزینه ساده می ­تواند یک دوره یادگیری الکترونیک استاندارد را سرگرم کننده ­تر و جذاب­ تر کند.

از دو نمونه از روش گیمیفیکیشن جزئی ذکر شده در اینجا، اولین مورد یک فعالیت بازی گونه را نشان می ­دهد در صورتیکه دومین مورد یک ارزیابی بازی گونه را ارائه می ­دهد.

 

 

سخن پایانی…

 

قدرت گیمیفیکیشن در یادگیری الکترونیکی که جهت ارتقاء بازده یادگیری تنظیم شده است، در این 4 مثال کاملاً واضح است. امیدوارم این مطالب برایتان در درک این امر که چگونه می ­توانید از گیمیفیکیشن در حوزه یادگیری الکترونیکی در تقریباً تمام نیازهای آموزشی خود بهره ببرید، مفید بوده باشد.

گیمیفیکیشن در آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *