مقدمه
زمانی که حرف از یادگیری یا توسعه مهارتی و بهبود زندگی حرفه ای ما به میان می آید، بازی ها می توانند تفاوت هایی را در زندگی پیرامونمان ایجاد کنند. در حال حاضر میلیون ها نفر از اجرای برنامه های آموزشی در آموزش الکترونیکی بهره کافی را می برند. زیرا شرکت های آنها، فرصت هایی را جهت رشد و توسعه به روشی جدید و موثر در اختیار آنها قرار می دهد.
پروفسور بایرون ریوز از دانشگاه استنفورد و دکتر جی لیوتون رید، از نویسندگان کتاب “تمامیت تعامل”: از بازی ها و دنیای مجازی برای تغییر روش کاری افراد و رقابت تجاری ” استفاده می کنند. در این کتاب، آنها نقش بازی را در آموزش الکترونیکی در شبکه های کاری توضیح می دهند.
آنچه که اولین قسمت این کتاب را جالب کرده ، دیدگاه انتقادی آن است که سراسر کتاب مطرح می شود و به خواننده هشدار می دهد که همه چیز در مورد “بازی” مثبت نیست. در واقع، ایده جدید استفاده از بازی ها و پویایی های بازی وارسازی ( گیمیفیکیشن ) به منظور یادگیری و یا بهبود مهارت های حرفه ای موضوع بسیار جذابی است چرا که باعث افزایش بهره وری می گردد. اما آن چیزی فراتر از “بازی” است.
ریوز و رید تمایز بین واقعیت “بازی بیهوده” (به این معنی که مدیری کارمندی را به دلیل صرف زمان کار به بازی اخراج می کند ) و واقعیت “بازی برای توسعه”، بازی جدید به عنوان فرصتی برای کارمندان برای یادگیری مهارت های مختلف را ارائه می دهند . علاوه بر این، این نتیجه تکامل طولانی مدت روش های جدید یادگیری، بر اساس عمل و حتی روشی بهتر برای اندازه گیری نتایج است.
چرا بازی ها بسیار جذاب هستند؟
بسیاری از مردم برای بازی کردن ( از سیستم عامل های مختلف: رایانه، پلت فورم ها گوشی های هوشمند و غیره ) استفاده می کنند. چرا این کار را در محل کار خود انجام ندهید؟ آیا این امکان وجود دارد که بازی را با دنیای حرفه ای تطبیق دهیم؟ پاسخ بله است.
یکی از جنبه های جذاب یادگیری الکترونیکی از طریق بازی های ویدئویی، “شبیه سازی” است: کاربران جذب این حالت می شوند که میتوانند از این طریق در پوست نوعی شخصیت تخیلی، با نماد و ویژگی های خاص قرار گیرند، که باید به کمک آنها قادر به مدیریت در محیط خاصی مهارت های خاصی را بدست آورند.
چنین موقعیتی شرایط واقعی را شبیه سازی می کند، اما خطری وجود نخواهد داشت، که باعث افزایش اعتماد به نفس گردد.
به لطف حس موفقیت و عواطفی که در هنگام بازی در بازیکنندگان ایجاد می شود، کاربران (در مورد آموزش، “دانش آموزان”) درگیر شدن آنها بیشتر اتفاق خواهند افتاد. به این ترتیب دستیابی به احساسات غیر قابل انکار تعامل منجر به میزان رضایتمندی بالا می شود. هنگامی که شما بازی می کنید، از آن لذت می برید و این احساس مثبت منجر به بهره وری بیشتر و دستیابی به نتایج مطلوب می شود.
بازی های جدی
محصول یادگیری مبتنی بر بازی، بازی های جدی، محیط های ایده آل را برای کشف، اجتماعی شدن، رقابت و همکاری با همسالان خود جهت یادگیری، رشد و توسعه کاربران ارائه می دهد. این چالش ها خلاقیت را توسعه می دهند و مطالعه و یادگیری را به چیزی سرگرم کننده تبدیل می کنند. علاوه بر این، شرکت ها می توانند از طریق استفاده از تکنیک های بازی وار سازی ( گیمیفیکیشن ) در یادگیری الکترونیکی اطمینان حاصل کنند که کارکنان آنها نه تنها متوقف نمی شوند، بلکه مهارت های خود را توسعه می دهند و مهارت های جدیدی را به دست می آورند. علاوه بر این، ما باید با توجه به گفته های رید و ویوز، فرصتی را برای پیدا کردن، حفظ و بقای کارکنان جوانی اختصاص دهیم که ، جذب امکانات توسعه این روش می شوند.
با توجه به عنوان کتاب، “مشارکت”، با “یادگیری جدی” کاربران می توانند تعامل خود را در روند یادگیری به حداکثر و حس ناامیدی ناشی از آموزش ناکارآمد و خسته کننده را به حداقل برسانند. از طریق بازی های جدی چه یاد می گیرید؟ تقریبا هر چیزی
به عنوان مثال، اکثر شغل ها جهت جمع آوری اطلاعات نیاز مند به کارگران آموزش دیده هستند، که در همه بازی ها و همچنین در بازی های جدی این امر رایج است. به عبارت دیگر، استفاده از بازی ویدئویی در یادگیری الکترونیکی (یادگیری مبتنی بر بازی) این امکان را فراهم می کند تا فعالیت هایی را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با کار مرتبط است، انجام شوند.
موضوع روایت
“موضوع روایت” یکی دیگر از جنبه های اساسی بازی های جدی است. مانند هر بازی دیگری، داستان ها مطالب را تشکیل می دهند و کاربران را قادر می سازند تا به لحاظ احساسی درگیر شوند و به این ترتیب مطالب و یادگیری عملی را با خود حفظ کنند. استفاده از تکنیک های بازی وار سازی ( گیمیفیکیشن ) مانند داستان سرایی هنوز در سطح شرکت ها محدود هستند، اما در حال حاضر بازی های جدی در بازار موجود هستند و درگذشته وجود داشتند که در دل خود ماجراهای مرموز مدرنی دارند.
نتیجه…
با توجه به تجزیه و تحلیل ریوز و رید، آموزش یادگیری الکترونیکی نیز در توسعه روحیه تیم مفید است. بازیکنان اغلب به جامعه مجازی احساس تعلق دارند ، که با آنها ارتباط برقرار می کنند و اطلاعاتی را مبادله می کنند. شرکت ها می توانند از این جنبه ها به طور مطلوب برای ایجاد و تقویت تیم ها و همچنین رهبری اعضای خود استفاده کنند.
بازی های جدی چندین روش ارتباطی را ارائه می دهند که روش های تعاملی را سریعتر و با خطراتی کمتر از زندگی واقعی ارائه می دهند. این امر به افزایش اعتماد به نفس و یاد گیری نحوه کار کردن با انواع متعددی از تیم ها کمک شایانی می کند، که به معنی چالشی برای هر سازمان است.
یکی دیگر از دلایل اتخاذ تصمیم شرکت ها جهت اجرای روش های یادگیری مبتنی بر بازی فشار زمانی است. در بیشتر تمرینات بازی وار شده، باید نوعی ماجراجویی در مهلتی انجام شود، که باعث می شود کاربر به سرعت به نتایج فوری دست یابد.
پرسش
از نظر شما امروزه چه ابعادی از بازی وارسازی ( گیمیفیکیشن ) آموزش الکترونیکی برای شرکت ها تاثیرات مثبت تری به همراه خواهد داشت؟
سلام ممنون از مطالب و سایت بروز و زیبای شما